نقش معاون رییس‌جمهور در سیاست خارجی آمریکا

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا طی یادداشتی به ارزیابی اهمیت نقش معاون رییس‌جمهور در پیشبرد برنامه‌های سیاست خارجی آمریکا پرداخته است.

♦️ نقش معاون رییس‌جمهور در سیاست خارجی آمریکا

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا طی یادداشتی به ارزیابی اهمیت نقش معاون رییس‌جمهور در پیشبرد برنامه‌های سیاست خارجی آمریکا پرداخته است. نویسنده بیان می‌کند تا اواسط قرن ۲۰، معاون رییس‌جمهور وظیفه‌ای بیش از مدیریت سنا و عزل‌ونصب برخی مدیران کاخ سفید نداشته ولی پس از آن نقش مهم‌تری در سیاست داخلی و خارجی بر عهده می‌گیرد.

🔹 این فرآیند با نقش‌آفرینی والاس، معاون روزولت پس از جنگ جهانی دوم در حوزه دیپلماتیک آغاز و با تصویب حضور معاون در شورای امنیت ملی توسط ترومن تقویت شد. نیکسون معاون آیزنهاور با رهبری مذاکرات با شوروی، نقش این مقام در سیاست خارجی را نهادینه کرد.

🔹 با آغاز دهه ۱۹۷۰، این نقش در سیاست خارجی قوی‌تر شد. کارتر با برقراری دسترسی معاونش والتر به جلسات و گزارش‌های جامعه اطلاعاتی، نقش جدی‌تری به او داد که در سیاست‌های آمریکا علیه دولت آپارتاید آفریقای جنوبی، انعقاد پیمان کمپ‌دیوید و اسکان آوارگان هندوچین نمود یافت.

🔹 بوش پدر، معاون ریگان نیز در مذاکرات با چین برای تعدیل تنش‌ها درباره تایوان نقشی انکارناپذیر داشت. وی در دوره ریاست‌جمهوری نیز از معاونش کوئیل برای پیش‌برد اجماع داخلی میان دولت و کنگره در جریان جنگ اول خلیج فارس بهره گرفت.

🔹 ال‌گور معاون کلینتون ضمن پیش‌برد مذاکراتی در راستای تنش‌زدایی با روسیه، مصر و آفریقای جنوبی و هم‌چنین پیگیری خلع سلاح هسته‌ای قزاقستان و اوکراین، در اقناع و مداخله دولت آمریکا در جنگ داخلی بوسنی نیز نقش چشم‌گیری داشت.

🔹 بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند دیک‌چنی، معاون بوش پسر بسیار بیش از وزیر خارجه، کاندولیزا رایس و وزیر دفاع، کالین پاول در سیاست خارجی آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر، به‌ویژه اقناع بریتانیا به حمله به عراق نقش داشته است.

🔹 جو بایدن تقریباً نماینده ویژه اوباما در امور افغانستان بود و سیاست افزایش نیروهای آمریکایی در این کشور را به اجرا درآورد. پس از ظهور داعش نیز رابط اصلی دولت آمریکا با عراق در جریان مأموریت به اصطلاح مبارزه با تروریسم بود. درباره ترامپ با توجه به مواضع تنش‌زا و متناقض، مایک پنس عمدتاً به توجیه آن و جلوگیری از تزلزل در روابط آمریکا و متحدان اروپایی پرداخته است.

🔸 به نظر می‌رسد با توجه به توضیحات فوق، و با افزایش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات و سن بالای او، اهمیت معاون وی در سیاست خارجی این کشور افزایش خواهد یافت. نکته‌ای که دولت‌های رقیب و متخاصم آمریکا را به تأمل در ویژگی‌ها و رفتار سیاسی فرد متصدی این سمت وامی‌دارد.

منبع

(https://www.cfr.org/backgrounder/us-vice-president-and-foreign-policy?utm_content=080520&utm_source=tw&utm_medium=social_owned)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه