اعلام تاریخ انتخابات زودهنگام در عراق و چند نکته

شامگاه گذشته، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق خبر داد که انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور ۶ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد.

♦️اعلام تاریخ انتخابات زودهنگام در عراق و چند نکته

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 شامگاه گذشته، «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق خبر داد که انتخابات زودهنگام پارلمانی این کشور ۶ ژوئن ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. درباره این رویداد، نکات زیر حائز اهمیت به نظر می‌رسد:

🔶 دور پیشین انتخابات پارلمانی عراق، ۱۲ می ۲۰۱۸ برگزار و پارلمان این کشور نیز ۱۱۳ روز بعد، یعنی دوم سپتامبر همین سال تشکیل شد. اگر انتخابات زودهنگام در تاریخ اعلام‌شده از سوی الکاظمی برگزار شود، فاصله دو انتخابات، حدوداً سه سال خواهد بود و با توجه به تحولات احتمالی در شمارش آرا، بعید به نظر می‌رسد که تا سپتامبر ۲۰۲۱، پارلمان عراق به صورت رسمی آغاز به کار کند.

🔶 به‌غیر از دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق که در بیانیه‌ای از اعلام تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام حمایت کرد، «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق، ساعتی پس از پیام ویدئویی الکاظمی، ضمن تأکید بر روند قانونی برگزاری انتخابات زودهنگام، خواستار زمانی زودتر برای برگزاری آن شد. رئیس فراکسیون ائتلاف فتح در پارلمان عراق نیز امروز از تلاش برای تکمیل قانون انتخابات سخن گفت و البته آوریل ۲۰۲۱ را برای برگزاری انتخابات پیشنهاد کرد.

🔶 پس از اعتراضات ماه‌های اخیر در عراق و مطالبه انتخابات زودهنگام از سوی معترضان و حمایت مرجعیت، تقریباً همه شخصیت‌ها و احزاب عراقی از این ایده حمایت کرده‌اند. در همین راستا احتمالا در روزهای آینده، برگزاری انتخابات زودهنگام و تصویب قانون آن دوباره به موضوع روز محافل عراقی تبدیل شود. با این وجود، تقریباً اقدام خاصی برای تحقق انتخابات زودهنگام ازجمله درباره قانون انتخابات صورت نگرفته است.

🔶 فضای سیاسی عراق نشان می‌دهد پارلمان و گروه‌های سیاسی مختلف، اگرچه در مواضع خود از برگزاری انتخابات زودهنگام حمایت می‌کنند، اما در عمل بعید به نظر می‌رسد که روند انحلال پارلمان به عنوان پیش‌زمینه انتخابات، چندان آسان طی شود. حضور در قدرت در نظام سیاسی عراق، مزایای فراوانی برای یک نماینده و قبیله و طائفه وی دارد که نادیده گرفتن آن، دشوار است.

🔶 در مجموع به نظر می‌رسد پیام شب گذشته نخست‌وزیر عراق، نه پایانی بر گمانه‌زنی‌ها درباره زمان انتخابات زودهنگام، بلکه احتمالاً آغاز دور جدید منازعات میان گروه‌های مختلف باشد. برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق نه آسان است و نه پایانی بر چالش‌های اساسی این کشور.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه