یادداشت المانیتور درباره تلاش مصر برای پاسخگویی به مداخلات ترکیه در لیبی

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی تلاش‌های مصر برای پاسخگویی به مداخلات نظامی ترکیه در شمال آفریقا، به‌ویژه لیبی پرداخته است.

♦️یادداشت المانیتور درباره تلاش مصر برای پاسخگویی به مداخلات ترکیه در لیبی

 

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی تلاش‌های مصر برای پاسخگویی به مداخلات نظامی ترکیه در شمال آفریقا، به‌ویژه لیبی پرداخته است.

🔸 نویسنده معتقد است رقبای منطقه‌ای ترکیه در حال ایجاد بسترهای لازم در راستای کنشگری علیه ترکیه هستند تا پاسخی به مداخلات این کشور در مسائل کشورهای عربی بدهند. در این چارچوب، مصر از زمانی که «سرت» و «الجفره» را به‌عنوان خط قرمز خود اعلام کرد، تلاش‌هایی را برای تقابل دیپلماتیک در کنار رویارویی در عراق و سوریه با ترکیه آغاز کرده است.

🔸 مصر در ماه‌های اخیر بارها حملات ترکیه به شمال عراق را محکوم و تلاش کرده تا عراق را به کشورهای عربی نزدیک کند. مصر همچنین زمینه‌سازی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را دنبال می‌کند.

🔸نویسنده این یادداشت اما مهم‌ترین اقدام مصر را ارتباط با کردهای شرق فرات ارزیابی می‌‌کند. چه‌اینکه مصر به نیروهای دموکراتیک سوریه اجازه داده تا دفتری در قاهره تأسیس کنند. همچنین مصر تلاش می‌کند تا در کنار امارات و عربستان، روابط خود با کردها را ارتقا دهد.

🔸 بخش دیگری از این یادداشت به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی اختصاص دارد که در آن ادعا شده مصر در حال اعزام نیرو به ادلب است. این گزارش بیان می‌کند که حدود ۱۵۰ نیروی مصری به فرودگاه نظامی حما وارد و پس از تسلیح، به حومه غربی حلب و محور سراقب اعزام شده‌اند. این گزارش را البته مقامات مصری تکذیب کرده‌اند.

🔸 در این میان اما نویسنده معتقد است نشانه‌های کافی وجود دارد که محور مصر، امارات و عربستان در حال پیگیری یک استراتژی برای مهار ترکیه و تغییر تمرکز این کشور به سمت مناطق منازعه‌آلود پیرامون مرزهای خودش هستند. از این‌رو مرکز ثقل این استراتژی، حمایت از کردهاست.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/08/turkey-egypt-libya-conflict-moves-closer-turkish-borders.html)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه