کامالا هریس کیست و انتخاب وی چه اهمیتی دارد؟

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کامالا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا را به عنوان معاون خود برگزیده است. هریس که از مادری هندی و پدری جامائیکایی است در صورت پیروزی بایدن، اولین زن سیاه‌پوست خواهد بود که سمت معاونت رئیس‌جمهور را در اختیار می‌گیرد. این انتخاب از چند جنبه قابل بررسی است.

♦️ کامالا هریس کیست و انتخاب وی چه اهمیتی دارد؟

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، کامالا هریس سناتور ایالت کالیفرنیا را به عنوان معاون خود برگزیده است. هریس که از مادری هندی و پدری جامائیکایی است در صورت پیروزی بایدن، اولین زن سیاه‌پوست خواهد بود که سمت معاونت رئیس‌جمهور را در اختیار می‌گیرد. این انتخاب از چند جنبه قابل بررسی است.

🔸 ایالت کالیفرنیا یعنی ایالتی که هریس نمایندگی این ایالت را در سنا برعهده دارد ایالتی است که پیروزی بایدن در آن تضمین‌شده است بنابراین از بابت تبلیغات در یک ایالت خاص، انتخاب هریس مزیتی محسوب نمی‌شود. همچنین سیاه‌پوست بودن وی نیز تغییر چندانی در انتخابات ایجاد نمی‌کند چرا که پیش از این نیز درصد بالایی از جامعه سیاه‌پوستان آمریکا در این انتخابات به بایدن متمایل بودند.

🔸 آمریکا تجربه داشتن رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست را داشته است بنابراین وجود معاون رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست نمی‌تواند چندان شور انتخاباتی ایجاد کند البته شاید اندکی میزان مشارکت این بخش از جامعه را نسبت به انتخابات پیشین افزایش دهد. همچنین تجربه انتخابات ۲۰۱۶ نشان داده است که زن بودن یک نامزد انتخاباتی چندان مزیتی برای وی ایجاد نمی‌کند به خصوص آنکه تمایلات زن‌ستیزانه همچنان در میان بخشی از رأی‌دهندگان وجود دارد.

🔸 از سوی دیگر انتخاب هریس به دلیل برخی مواضع وی همچون مخالفت با کاهش بودجه پلیس و قانونی‌شدن ماریجوانا و همچنین برخی روابط اقتصادی شبهه‌برانگیز وی با سرمایه‌داران با واکنش منفی رأی‌دهندگان چپگرای حزب دموکرات مواجه شده است. می‌توان گفت بایدن با علم به اینکه با وجود رقیبی همچون ترامپ، چپگرایان در نهایت به وی رأی خواهند داد نیازی به انتخاب فردی که موجب ترس محافظه‌کاران شود ندیده است. از این نظر هریس را می‌توان انتخابی بی‌حاشیه و بی‌خطر (safe pick) به حساب آورد.

🔸 از نظر مواضع سیاست خارجی نیز، هریس به بایدن و جناح به اصطلاح میانه‌رو حزب نزدیک است و مواضعی فراتر از برنامه حزب دموکرات در حوزه سیاست خارجی که اخیراً منتشر شد از وی قابل تصور نیست. حمایت از راه‌حل دودولتی در قضیه فلسطین، تلاش برای پایان جنگ یمن با وجود تداوم حمایت از عربستان، استفاده از اهرم حقوق بشر و ایجاد ائتلاف با کشورهای همسو برای فشار بر چین و بازگشت ظاهری به برجام و فشار برای گفتگوهای منطقه‌ای و موشکی در رابطه با ایران از آن جمله است.

🔸 البته انتخاب هریس از آن جهت مهم است که بسیاری، جو بایدن را رئیس‌جمهور گذار از دوران ترامپ ارزیابی می‌کنند که با توجه به سن بالای وی نمی‌توان بیش از یک دوره روی آن حساب باز کرد. بنابراین معاون وی به عنوان فردی مطرح می‌شود که احتمال دارد جای وی را به عنوان رئیس‌جمهور گرفته و در دوره بعدی انتخابات نیز خود به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری مطرح شود.

♨️ جدیدترین مطالب رصدی – تحلیلی پیرامون رقابت های انتخاباتی آمریکا را با هشتگ #انتخابات_۲۰۲۰_آمریکا در کانال اندیشکده راهبردی تبیین دنبال کنید.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه