ابعاد همکاری‌های دفاعی چین و روسیه

تنش فزاینده آمریکا با چین و نگرانی از توسعه روابط سیاسی و امنیتی پکن و مسکو، نگرانی برخی سیاست‌مداران و دولت‌مردان آمریکایی را برانگیخته است. عمده این نگرانی به تقویت ائتلاف راهبردی چین و روسیه علیه منافع آمریکا در مناطق ژئوپلتیک جهان است. زمینه این نگرانی به همکاری‌های نظامی و دفاعی این دو کشور بازمی‌گردد.

♦️ ابعاد همکاری‌های دفاعی چین و روسیه

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 تنش فزاینده آمریکا با چین و نگرانی از توسعه روابط سیاسی و امنیتی پکن و مسکو، نگرانی برخی سیاست‌مداران و دولت‌مردان آمریکایی را برانگیخته است. عمده این نگرانی به تقویت ائتلاف راهبردی چین و روسیه علیه منافع آمریکا در مناطق ژئوپلتیک جهان است. زمینه این نگرانی به همکاری‌های نظامی و دفاعی این دو کشور بازمی‌گردد.

🔸 چین از شرق و روسیه از غرب در محاصره متحدان آمریکا قرار گرفته‌اند. بنابراین طبیعی است برای رهایی از انزوای تحمیلی آمریکا، اروپا و متحدان آسیایی‌شان، روابط نظامی و امنیتی قوی‌تری میان خود برقرار سازند. مهم‌ترین ابعاد این همکاری در این حوزه‌هاست:

۱- رزمایش دریایی: یکی از نمودهای مهم این همکاری که با توجه اهمیت قدرت‌نمایی ناوگان دریایی آمریکا، نگرانی شدید این دولت را موجب شده، برگزاری مانورهای مشترک چین و روسیه است که رزمایش‌ها در دریای چین جنوبی در شهریور ۱۳۹۵، دریای بالتیک در تیر ۱۳۹۶ و در خلیج فارس با حضور ایران در دی ۱۳۹۸ از آن جمله است.

۲- موشکی: چین در زمینه موشک‌های ضدزیردریایی، ضدکشتی و پدافند هوایی به تسلیحات نظامی روسیه نیازمند است و مسکو قرار است با فروش سامانه S400 به پکن، بازدارندگی این دولت در برابر تهدیدهای نظامی آمریکا در اقیانوس آرام را افزایش دهد.

۳- سایبری: مباحث مرتبط با امنیت سایبری مانند جلوگیری از عملیات روانی و حملات هکرهای دولتی، امنیت شبکه‌های ارتباطی تلفن‌های همراه و هم‌چنین همکاری‌های احتمالی آفندی علیه منافع غرب از جمله مواردی است که در حوزه همکاری‌های سایبری دو دولت می‌گنجد.

۴- هوافضا: تلاش برای فعالیت مشترک در خصوص پرتاب ماهواره‌های رصد اطلاعاتی و هم‌چنین ساخت بالگردها و هواپیماهای غول‌پیکر از مواردی است که در صورت نتیجه‌بخشی، مزیت آمریکا در توان‌مندی‌های هوافضا را به چالش می‌کشد.

۵- تحقیق‌وتوسعه: روسیه با تأمین نیروی انسانی مجرب و متخصص و چین با تأمین فناوری‌ها و تجهیزات مورد نیازی که روسیه درباره آن‌ها مورد تحریم قرار گرفته، همکاری‌هایی در حوزه توسعه صنایع دفاعی و تولید تسلیحات نوین آغاز کرده‌اند.

🔸 به نظر می‌رسد علاوه بر آمریکا، اروپا نیز به شدت باید نگران تداوم این همکاری‌ها باشد. زیرا اولویت‌ آمریکا به مقابله با تهدید چین در کنار ظرفیت‌های محدود نیروهای آمریکایی و شعارهای مبتنی بر «بازگشت سربازان به خانه» سبب کاهش توان ناتو شده و راه را برای فعالیت‌های روسیه در شرق اروپا باز می‌کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه