انزوای آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل

قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با 11 رأی ممتنع و 2 رأی مخالف چین و روسیه از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خارج شد. تنها دومینیکن و آمریکا به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

♦️ انزوای آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔹 قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با ۱۱ رأی ممتنع و ۲ رأی مخالف چین و روسیه از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل خارج شد. تنها دومینیکن و آمریکا به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

🔸 قاعدتاً با توجه به مخالفت قطعی و اعلام‌شده از سوی چین و روسیه، تصمیم‌گیران سیاست خارجی آمریکا از ابتدا انتظار تصویب این قطعنامه را نداشتند. زیرا هدف اصلی آنان فراتر از تمدید این تحریم‌ها، فروپاشی کلیت برجام بوده است. وگرنه می‌توانستند با پیشنهادهای معتدل‌تری مبنی بر تمدید موقت و معین، موافقت نمایند.

🔸 منظر اصلی شکست آمریکا، نه عدم تصویب بلکه عدم همراهی عمده اعضای شورای امنیت به‌ویژه متحدان اروپایی است. احتمالاً حالت مطلوب‌تر برای آنان این بود که چین و روسیه مجبور به وتوی این قطعنامه شوند. زیرا تشدید این دوقطبی هم می‌توانست زمینه بهتری برای جلب حمایت اروپا در گام‌های بعدی باشد و هم اینکه برای کمپین ترامپ در آستانه انتخابات، مصرف داخلی داشت.

🔸 به نظر می‌رسد دولت‌های اروپایی علاوه بر ضعف متن قطعنامه و زیاده‌خواهی آمریکا در این‌باره، به شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز امیدوار شده‌اند. بنابراین تلاش می‌کنند به روش‌های مختلف، پیکر نیمه‌جان برجام را حتی با تنفس مصنوعی زنده نگاه دارند تا مطلوبیت‌های غرب در معماری عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، حفظ شود.

🔸 در عین حال نباید این رخداد را صرفاً یک پیروزی دیپلماتیک برای ایران قلمداد کرد. عمده دلیل مخالفت‌ها، به‌خصوص از طرف دیگر اعضای دائم شورای امنیت، حفظ اعتبار قطعنامه‌های صادره از سوی این نهاد و تداوم کارکرد آن‌ها در تأمین منافع‌شان بوده است. جمهوری اسلامی ایران از همین منظر می‌تواند دیپلماسی فعال‌تری به کار بندد تا راه را برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی آمریکا ناهموارتر کند.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه