چند نکته درباره رأی دادگاه ترور «رفیق حریری»

🔶 دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق الحریری، روز گذشته و 11 سال پس از تشکیل نخستین جلسه خود در سال 2009، رأی نهایی خود را صادر کرد که بر اساس آن «سلیم عیاش»، یکی از اعضای حزب‌الله، «مشارکت‌کننده» در ترور نخست‌وزیر سابق لبنان معرفی و سه عضو دیگر حزب‌الله از اتهامات وارده تبرئه شدند.

♦️ چند نکته درباره رأی دادگاه ترور «رفیق حریری»
 
📝#تحلیل_کوتاه 
 
🔶 دادگاه ویژه رسیدگی به پرونده ترور رفیق الحریری، روز گذشته و ۱۱ سال پس از تشکیل نخستین جلسه خود در سال ۲۰۰۹، رأی نهایی خود را صادر کرد که بر اساس آن «سلیم عیاش»، یکی از اعضای حزب‌الله، «مشارکت‌کننده» در ترور نخست‌وزیر سابق لبنان معرفی و سه عضو دیگر حزب‌الله از اتهامات وارده تبرئه شدند. درباره این رأی، نکاتی وجود دارد:
 
🔶 براساس آنچه دادگاه اعلام کرده است، شواهدی مبنی بر مسئولیت رهبری حزب‌الله در این ترور وجود ندارد. اگرچه در بخشی از این رأی به روابط خوب حزب‌الله با نخست‌وزیر وقت اشاره شده، اما رأی صادره علیه یکی از اعضای حزب‌الله کافی بود تا وزیر خارجه آمریکا از آن استقبال کند. دادگاه با اعلام عدم یافتن شواهدی دال بر دخالت مستقیم دولت سوریه در این ترور، اتهاماتی علیه دمشق وارد کرد و درک پیشینه سیاسی ترور را در یافتن علت آن مؤثر دانست.
 
🔶 آنچه دیروز از سوی دادگاه اعلام شد، اگرچه می‌تواند دستاویزی برای فشار بیشتر بر حزب‌الله باشد، اما چندان با خواسته‌های مخالفان داخلی و خارجی حزب‌الله همخوانی ندارد. ترور حریری در برهه‌ای تأثیرات خود را بر آرایش و نفوذ بازیگران داخلی و خارجی لبنان گذاشت. اکنون به نظر می‌رسد این انفجار بیروت باشد که کارکردی مشابه آن ترور دارد. چه‌اینکه حریری جوان، پس از صدور رأی دادگاه، ضمن مطالبه قصاص مجرمان، تحقق عدالت درباره شهدای انفجار بیروت را خواسته جدید خود عنوان کرد.
 
🔶 حکم دادگاه بین‌المللی لاهه به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد شد تا این نهاد درباره چگونگی اجرای آن تصمیم بگیرد. با توجه به وضعیت فعلی لبنان، چندان محتمل به نظر نمی‌رسد که تصمیم سختی علیه حزب‌الله اتخاذ شود.
 
🔶 رأی دادگاه حریری را البته می‌توان قطعه‌ای از یک پازل بزرگ‌تر دانست. دور از ذهن نیست که معضلات اقتصادی، انفجار بیروت، استعفای نخست‌وزیر و فشار برای تغییر در مأموریت نیروهای یونیفل سایر قطعات این پازل باشند که برای آن می‌توان اهداف متعددی را متصور بود. پرسش مهم اما این است که آیا لبنان در انتظار یک آرایش سیاسی جدید است؟
 
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
@Tabyincenter

ارسال دیدگاه