تنش در بلاروس در میانه رقابت روسیه با اروپا

الکساندر لوکاشنکو رییس‌جمهور بلاروس که برای ششمین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده، با اتهام تقلب در انتخابات از سوی مخالفانش روبرو شده است. آن‌ها با حضور در خیابان‌ها خواستار کناره‌گیری لوکاشنکو شده‌اند.

♦️ تنش در بلاروس در میانه رقابت روسیه با اروپا
 
📝#تحلیل_کوتاه 
 
🔹 الکساندر لوکاشنکو رییس‌جمهور بلاروس که برای ششمین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده، با اتهام تقلب در انتخابات از سوی مخالفانش روبرو شده است. آن‌ها با حضور در خیابان‌ها خواستار کناره‌گیری لوکاشنکو شده‌اند.
 
🔹 بلاروس که تا سال‌ها روابط دوستانه‌ای با روسیه داشت، از ۲۰۰۴ به بهانه‌های حقوق‌بشری تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت. این دولت از ۲۰۱۳ درصدد بهبود روابط با غرب برآمد که به لغو تحریم‌های مالی اتحادیه اروپا در ۲۰۱۶ و بازگشایی سفارت آمریکا در ۲۰۱۹ انجامید. در عین حال، طی هفته‌های اخیر در پی بازداشت ۳۳ تبعه روسی به اتهام بی‌ثبات‌سازی بلاروس، تنشی جدی در روابطش با روسیه پدید آمد.
 
🔸 احتمالاً رییس‌جمهور بلاروس بر این تصور بود که غرب برای گسترش افتراق میان دولت‌های اروپای شرقی و روسیه و همچنین جلوگیری از توسعه قدرت پوتین، حاضر است چشم بر تداوم قدرت او علی‌رغم عدم انطباق با معیارهای لیبرال‌دموکراسی غرب، ببندد. ولی تهدیدهای اخیر اتحادیه اروپا به افزایش تحریم‌ها خط بطلانی بر این تصورات بوده است.
 
🔸 به نظر می‌رسد دلیل اصلی این باشد که ازقضا یکی از مهم‌ترین حوزه‌های اختلافی اروپا با روسیه احتمال اشاعه نوع ساختار حکومتی روسیه به دیگر کشورهای اروپای شرقی باشد که این موضوع را می‌توان تاحدودی در بلاروس دید. به همین دلیل اغماض نسبت به تسری این نوع حکومت‌داری، برای اروپا نقض غرض خواهد بود، حتی اگر رابطه بلاروس و روسیه تنش‌آلود شده باشد.
 
🔸 در شرایطی که مخالفان دولت لوکاشنکو مورد حمایت صریح دولت‌های اروپایی قرار گرفته‌اند، هنوز مینسک تمایلی به تنش‌زدایی با روسیه نشان نداده است. ولی تداوم اعتراض‌های غرب‌گرایان در بلاروس و اِعمال تحریم‌های جدید، ممکن است لوکاشنکو را به این نتیجه برساند که غرب هم‌چنان قابل‌اعتماد نیست و برای جلوگیری از تشدید فشارها، بهتر است به متحدان پیشین روی بیاورد.
 
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه