تیک‌تاک، ابزار چین‌ستیزی دولت ترامپ

اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی به نقد سیاست آمریکا در قبال شبکه اجتماعی چینی تیک‌تاک پرداخته است. ترامپ اوایل آگوست 2020 با صدور فرمانی اجرایی، شهروندان آمریکایی را از معامله با دو شرکت فناوری چینی بایت‌دنس و تنست ممنوع کرد که مالک بخش عمده اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و وی‌چت هستند.

♦️ تیک‌تاک، ابزار چین‌ستیزی دولت ترامپ

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک طی یادداشتی به نقد سیاست آمریکا در قبال شبکه اجتماعی چینی تیک‌تاک پرداخته است. ترامپ اوایل آگوست ۲۰۲۰ با صدور فرمانی اجرایی، شهروندان آمریکایی را از معامله با دو شرکت فناوری چینی بایت‌دنس و تنست ممنوع کرد که مالک بخش عمده اپلیکیشن‌های تیک‌تاک و وی‌چت هستند. این فرمان اجرایی، تیک‌تاک را به دروغ‌پراکنی به نفع حزب کمونیست چین و وی‌چت را به سرقت اطلاعات کاربران متهم نمود.

🔹 تیک‌تاک یک برنامه اشتراک‌گذاری ویدئو می‌باشد. اولین بار زمزمه‌های تحدید این برنامه در آمریکا پس از آن شنیده شد که دولت هند، تیر ۱۳۹۹ در واکنش به تنش‌های مرزی با چین، فعالیت این اپلیکیشن را در هند ممنوع کرد. ترامپ و پمپئو نیز به این صرافت افتادند که از این ایده برای مقابله با چین استفاده کنند.

🔹 نویسنده معتقد است این برنامه‌ها هم به دلیل شیوه ذخیره اطلاعات و هم تسلط دولت چین بر سیاست‌گذاری‌های آنان ممکن است تهدیدهایی در حوزه امنیت ملی داشته باشند. ولی سیاست کنونی، روش مناسبی برای مهار این خطرات نیست. زیرا نه با اهدافی فنی و کارکردی بلکه با اهدافی سیاسی و انتخاباتی انجام شده‌اند.

🔹 نویسنده مقاله علاوه بر تردید در مقاصد دولت ترامپ، ممنوعیت فعالیت شبکه‌های اجتماعی را نیز بر خلاف ادعاهای لیبرال‌منشانه دولت آمریکا در عرصه جهانی می‌داند. هم‌چنین اضافه می‌کند که این سیاست علاوه بر نادرستی، بی‌نتیجه نیز خواهد بود زیرا در عصر ارتباطات که مرزهای زمینی درنوردیده شده، این‌گونه ممنوعیت‌ها پاسخ‌گو نیست.

🔹 در این یادداشت آمده است که سوءاستفاده ترامپ از تهدیدهای چین در حوزه امنیت ملی وقتی نمایان شد که اعلام کرد در صورت توافق تجاری مطلوب با پکن حاضر است فشارها بر شرکت هوآوی را متوقف کند. درباره تیک‌تاک نیز شاهدی مبنی بر خطر جاسوسی وجود ندارد و آمریکا می‌توانست برای اطمینان، کارمندان دولت فدرال و سیستم‌های دولتی را از استفاده از آن منع کند.

🔸 در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ امری برای ترامپ و مشاورانش مهم‌تر از پیروزی نیست. بنابراین اقداماتی مانند ممنوعیت شرکت‌های چینی و مقابله با برنامه‌های چین در حوزه فناوری اطلاعات، در راستای سوءاستفاده از احساسات ضدچینی بخشی از جامعه آمریکا، به‌ویژه پس از شیوع کرونا، قابل تفسیر است. البته نمی‌توان رقابت‌های راهبردی دو کشور در بلندمدت را نادیده گرفت.

 

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/trumps-tiktok-ban-is-bad-policy/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه