کشف میدان گازی در دریای سیاه و آینده صادرات گاز ایران به ترکیه

روز گذشته رئیس‌جمهور ترکیه از دستیابی کشورش به یک میدان گازی بزرگ در دریای سیاه خبر داد. درباره این رویداد و آینده صادرات گاز ایران به ترکیه برخی نکات وجود دارد.

♦️ کشف میدان گازی در دریای سیاه و آینده صادرات گاز ایران به ترکیه

📝#تحلیل_کوتاه

🔶 روز گذشته رئیس‌جمهور ترکیه از دستیابی کشورش به یک میدان گازی بزرگ در دریای سیاه خبر داد. درباره این رویداد و آینده صادرات گاز ایران به ترکیه برخی نکات وجود دارد:

🔶 میدان گازی کشف‌شده، ۳۲۰ میلیارد متر مکعب وسعت دارد. ضمن توجه به اهمیت آن برای ترکیه که سالانه ۴۱ میلیارد دلار گاز از ایران و روسیه وارد می‌کند، ذکر این نکته قابل تأمل است که براساس آمارهای گوناگون، ذخایر گاز قابل استحصال ایران، بین ۲۷ تا ۳۳ تریلیون متر مکعب است و تنها میدان پارس جنوبی حدود ۱۴٫۲ تریلیون متر مکعب ذخیره گاز دارد.

🔶 قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز ایران به ترکیه دسامبر ۲۰۰۱ با حداکثر حجم گاز قابل تحویل ۲۷ میلیون متر مکعب در روز اجرایی شد. در ماه‌های اخیر اما، انفجار در مسیر خط لوله، باعث کاهش میزان گاز صادراتی شد. برخی اما معتقدند آنکارا به دلیل عقد قراردادهای خرید ال.ان.جی از آمریکا، در خرید گاز از ایران تعلل می‌کند.

🔶 ترکیه اعلام کرده گاز طبیعی تازه‌کشف‌شده را تا سال ۲۰۲۳ آماده توزیع و فروش خواهد کرد. با توجه به اتمام قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور در سال ۲۰۲۶ و پیش‌بینی انجام مذاکرات در پنج سال پایانی قرارداد از یک‌سو و همزمانی آن با اعلام اکتشاف گازی جدید ترک‌ها، به نظر می‌رسد ایران برای تأمین منافع خود در این قرارداد، با چالش‌های مهمی مواجه خواهد شد.

🔶 ظرفیت تولید گاز غنی در ایران در پایان سال ۱۳۹۸ به ۹۲۶ میلیون متر مکعب در روز رسید. با این وجود سرانه مصرف گاز در ایران، حدوداً ۱۰ برابر اروپاست. از سوی دیگر تهران در مسیر توسعه بازارهای صادرات گاز خود چندان موفق نبوده و این، نیاز ایران برای صادرات گاز به ترکیه را افزایش داده است.

🔶 روسیه با قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری صادرات گاز «سیبری» به چین و «نورد استریم-۲» به اروپا و کشورهایی نظیر قطر و آمریکا از طریق صادرات ال.ان.جی، درحال تنوع‌بخشی و توسعه بازارهای صادراتی خود هستند. ایران اما به نظر می‌رسد برای حفظ وضعیت فعلی نیز با دشواری‌های فراوانی روبه‌روست.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه