برجام قربانی اهداف انتخاباتی نومحافظه‌کاران

تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت طی یادداشتی به قلم مارک‌فیتزپاتریک، دیپلمات پیشین وزارت خارجه آمریکا، تکاپوی اخیر ایالات متحده در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و هم‌چنین اراده آن بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه را، تلاشی برای دستاوردسازی تبلیغاتی ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد.

♦️ برجام قربانی اهداف انتخاباتی نومحافظه‌کاران

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت طی یادداشتی به قلم مارک‌فیتزپاتریک، دیپلمات پیشین وزارت خارجه آمریکا، تکاپوی اخیر ایالات متحده در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و هم‌چنین اراده آن بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه را، تلاشی برای دستاوردسازی تبلیغاتی ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد.

🔹 ترامپ در رقابت‌های ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ وعده داد که به مشارکت آمریکا در برجام پایان دهد. وی ۲۰۱۸ بدین شعار عمل کرد ولی برجام توسط دیگر اعضا تداوم یافت. عبور از اولین غروب برجام در اکتبر ۲۰۲۰ و لغو تحریم تسلیحاتی ایران، اعتبار تحقق وعده‌اش را خدشه‌دار خواهد کرد. پس درصدد نابودی کامل برجام برآمده است.

🔹 این فقط ترامپ نیست که درصدد کسب اعتبار انتخاباتی است. پمپئو نیز سودای نامزدی در رقابت‌های ۲۰۲۴ را در سر می‌پروراند. او با توجه به احتمال شکست ترامپ، قصد دارد از آخرین فرصت‌های خود در منصب وزیر خارجه، برای یک اقدام تاریخی و نمادین که موجب ارتقای وی در جناح نومحافظه‌کاران شود، استفاده کند.

🔹 ترامپ و پمپئو می‌دانستند که قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شکست می‌خورد. اما خواستند با تقابل‌جویی در برابر روسیه و چین، ضرورت تداوم رویکرد انزواگرایی در سیاست خارجی آمریکا را نشان دهند و در جریان رقابت‌ها نیز مظلوم‌نمایی کنند. نکته‌ای که با توجه به اتهام ارتباط ستاد تبلیغاتی ترامپ در ۲۰۱۶ به روسیه، اهمیت می‌یابد.

🔸 به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت فعال‌سازی مکانیسم ماشه برای دولت ترامپ و تلاش جهت دستاوردسازی در این حوزه، مقامات آمریکایی به ترفندهای گوناگونی برای اقناع دیگر اعضای دائم شورای امنیت دست بزنند. زیرا شکست در این اقدام می‌تواند ضربه‌ای به کمپین تبلیغاتی ترامپ محسوب شود.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2020/08/15/pompeo-set-to-double-down-on-failure-to-extend-iran-arms-embargo/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه