فعال‌سازی مکانیسم ماشه؛ این مبارزه‌ای سیاسی است، نه مجادله‌ای حقوقی

دولت ترامپ پس از ناکامی در تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، فرآیند ادعایی درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه را آغاز کرد. هر چند از منظر حقوقی، این اقدام با اماواگرهای فراوانی روبروست ولی به‌واقع نبردی بر سر تحقق اراده‌های سیاسی در جریان است.

♦️ فعال‌سازی مکانیسم ماشه؛ این مبارزه‌ای سیاسی است، نه مجادله‌ای حقوقی

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 دولت ترامپ پس از ناکامی در تصویب قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، فرآیند ادعایی درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه را آغاز کرد. هر چند از منظر حقوقی، این اقدام با اماواگرهای فراوانی روبروست ولی به‌واقع نبردی بر سر تحقق اراده‌های سیاسی در جریان است.

🔸 نظام بین‌الملل فاقد داور مشروع و مورد اجماعی است که بتواند به اختلافات فی‌مابین دولت‌ملت‌ها فیصله دهد. در این شرایط، به تعبیر مورگنتا لازم است دولت‌ها با اصل خودیاری درصدد حفظ بقای خود برآیند و با توسعه بازدارندگی در عرصه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و اخیراً حوزه‌های رسانه‌ای و امنیت نرم، مانع تغییر موازنه قوا به زیان خویش شوند.

🔸 توافق برجام با وجود الحاق به یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، تعهدی الزام‌آور برای طرف‌های دخیل ایجاد نکرد. چنان‌که آمریکا پیش از خروج از آن نیز به طور کامل بدان پایبند نبود و ایران نیز بارها عنوان کرده در صورتی که منافعش اقتضا کند از آن خارج خواهد شد.

🔸 اکنون که آمریکا با قصد فعال‌سازی مکانیسم ماشه درصدد برقراری «موازنه تهدید» با ایران است، لازم است ایران نیز از ابزارهای موجود برای تهدید منافع امنیتی غرب بهره‌برداری کند. این تصور که لازم است برجام به هر قیمتی تا انتخابات آمریکا حفظ شود تا دولت احتمالی بایدن به آن بازگردد، توان ایران جهت انجام اقدامات مقتضی در راستای تحقق اراده سیاسی را تضعیف می‌کند.

🔸 تجدیدنظر در نحوه بازرسی‌ها، خروج از برجام، تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و حتی تهدید به خروج از ان‌پی‌تی از جمله گزینه‌های موجود ایران در نبرد اراده‌هاست. نباید در جنگ ادراکی با غرب اسیر مطلوبیت‌های آنان شد که خواستار پایبندی کامل به نظارت‌های بین‌المللی هستند، بدون آن‌که دستاوردهای ملموسی در اختیار ایران باشد.

🔸 گرچه دولت‌های حاضر در برجام با فعال‌سازی مکانیسم ماشه مخالف هستند ولی با توجه به فقدان ناظر حقوقی مشروع در این منازعه، احتمالاً آمریکا پس از یک ماه، حتی بدون همراهی آنان، مدعی بازگشت تحریم‌های همه‌جانبه شده و درصدد تقویت ائتلافی از کشورهای هم‌سو برای اجرای این تحریم‌ها برخواهد آمد.

🔸 در این صورت لازم است ایران واکنشی جدی و درخور نشان دهد و به صرف مخالفت لفظی اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای عضو برجام، به روند کنونی ادامه ندهد. ایران می‌بایست شروطی قابل سنجش برای دیگر طرف‌های برجام تعیین نماید تا مخالفت لفظی آنان با فعال‌سازی مکانیسم ماشه جنبه عملی به خود بگیرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه