نیویورک تایمز: مکانیزم ماشه نمود بارز بن‌بست دیپلماتیک ترامپ-پامپئو است

نیویورک تایمز در گزارشی تلاش دولت ترامپ برای احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بن‌بستی دیپلماتیک و نمونه آشکار انزوای واشنگتن در سطح جهانی دانست که به‌شیوه‌ای بالقوه تضعیف اقتدار آمریکا را رقم زده است.

هم‌پیمانان و مخالفان واشنگتن که همگی از پذیرفتن تقاضای دولت «دونالد ترامپ» برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران سر باز زده‌اند، به‌شیوه‌ای بالقوه سبب تضعیف اقتدار آمریکا در جهان شده‌اند.

در گزارشی که در این روزنامه آمریکایی درج شده آمده است: بن‌بست دیپلماتیک برای احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران احتمالاً آشکارترین نمونه انزوای ایالات متحده از نظم جهانی است؛ کشوری که به‌ویژه در زمان دولت ترامپ تلاش کرده است تهران را به انزوا بکشاند.

به‌عبارتی باید گفت هراقدام دولت ترامپ برای تخریب توافق هسته‌ای با ایران از سوی اروپا به‌عنوان قوی‌ترین متحدان آمریکا با مخالفت روبه‌رو شده است و این مخالفت روز پنجشنبه به تضاد آشکار اروپا با مواضع واشنگتن بدل شد.

«پامپئو» که پیش از این با سفر به نیویورک شخصاً از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند با نومیدی‌هایی روبه‌رو شد و تنها کشوری که در این مسیر وی را یاری کرد جمهوری دومینیکن بود.

وی با صدایی که هیچ کس آن را باور ندارد ایران را به ایجاد تروریسم، بی‌ثبات کردن خاورمیانه و تلاش برای مخفی کردن برنامه‌های هسته‌ای و تسلیحاتی خود از بازرسان بین‌المللی متهم کرد. مخاطب برخی از انتقادات تند وی دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه و آلمان بود به‌ویژه هنگامی که وی آن‌ها را طرفدار آیت‌الله‌ها خطاب کرد.

پامپئو در این سخنرانی افزود: این مسئله از سر عصبانیت یا نومیدی نیست، ما قوانین شورای امنیت را دنبال خواهیم کرد و همین امر منجر به بازگرداندن تحریم‌ها می‌شود.

فارغ از اینکه نقض تعهدات برجامی ایران در واکنش به اقدامات دونالد ترامپ برای خروج از این توافق بین‌المللی بوده و یا اساساً اصرار آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه بر مبنای ادعاهای این کشور است که هنوز خود را عضوی از برجام می‌داند، باید تأکید کرد مسئله بزرگتر این است که تیم ترامپ ممکن است موفق شود دوباره مجازات‌هایی را اعمال کند؛ مجازات‌هایی که هیچ کدام از متحدان آمریکا حاضر به اجرای آن نیستند و این نه‌تنها می‌تواند اقتدار آمریکا را در سراسر جهان تضعیف کند، بلکه می‌تواند به دشمنان واشنگتن نشان دهد که چگونه می‌توانند بر سر اختلافات جهانی در آینده به سازمان ملل بی‌اعتنایی کنند.

دیپلمات‌های اروپایی در واکنش به درخواست آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه در بیانیه‌ای نوشتند: از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این کشور دیگر حق ندارد طبق مفاد آن عمل کند، بنابراین ما نمی‌توانیم از این اقدام حمایت کنیم.

«جان آلترمن» کارشناس امنیت و ژئواستراتژی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن گفت: ترامپ و پامپئو هرچه در توان داشتند انجام دادند تا متحدان ما را در برابرمان سوق دهند. برای من غیرقابل تصور است که چرا اینها باید به‌صورت عمدی جنگی مانند این را در سازمان ملل ببازند.

«وندی شرمن» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در دولت اوباما بر این باور است که ایالات متحده نمی‌تواند در خصوص بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران برنده باشد و بعید است بتواند دیپلمات‌های اروپایی را متقاعد به همراهی کند.

شرمن که در نشستی در اندیشکده شورای آتلانتیک شرکت کرده بود، افزود: آن‌ها [تیم ترامپ] به هر حال تلاش خواهند کرد، اما ایالات متحده با این کار اقتدار خود را تضعیف می‌کند، به‌ویژه اگر در متقاعد کردن قدرت‌های جهانی از جمله متحدان خود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران شکست بخورد و این مسئله از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است.

در اطلاعیه ۶صفحه‌ای که دولت ترامپ روز پنجشنبه به اندونزی به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت ارسال کرد، آورده شده است که این تحریم‌ها پس از ۳۰ روز علیه ایران اعمال می‌شود. مقامات گفته‌اند که این تحریم‌ها تنها با قطعنامه شورای امنیت مسدود می‌شوند که ایالات متحده حق وتوی آن را دارد.

نویسنده این گزارش در پایان از دیگر دستاوردهای اختلاف پیش‌آمده میان آمریکا و متحدان اروپایی را اتحاد میان ایران و اروپا می‌داند؛ اتحادی که تهران توانسته است با استفاده از آن کارزار فشار حداکثری آمریکا را به خود او برگرداند.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه