♦️ اندیشکده کارنگی: توافق امارات با رژیم صهیونیستی به نفع فلسطین نیست

اندیشکده کارنگی در یادداشتی درباره توافق اخیر میان امارات با رژیم صهیونیستی بیان داشت که برخلاف میل طرفین، این توافق نه در میان دولت‌های غرب آسیا و نه بین دو گروه فلسطینی در کرانه باختری و غزه با استقبال مواجه نشد.

♦️ اندیشکده کارنگی: توافق امارات با رژیم صهیونیستی به نفع فلسطین نیست

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده کارنگی در یادداشتی درباره توافق اخیر میان امارات با رژیم صهیونیستی بیان داشت که برخلاف میل طرفین، این توافق نه در میان دولت‌های غرب آسیا و نه بین دو گروه فلسطینی در کرانه باختری و غزه با استقبال مواجه نشد.

🔹 مقاله این اندیشکده نزدیک به دموکرات‌های آمریکا اضافه می‌کند این توافق هیچ سودی برای روند صلح «اعراب و اسراییل» ندارد و صرفاً روابطی را که از سال‌ها پیش میان امارات و اسرائیل وجود داشته، علنی کرده است. حتی دستاورد ادعایی از سوی امارات یعنی توقف الحاق کرانه باختری به مناطق اشغالی نیز صرفاً به طور موقت تعلیق شده است.

🔹 در یادداشت آمده است که مهم‌ترین برنده این توافق نتانیاهو بود که از معرکه اعتراض‌های داخلی سرزمین‌های اشغالی گریخت. علاوه بر این، بدون اینکه هیچ امتیازی حتی در خصوص معامله قرن به فلسطینیان و کشورهای اسلامی بدهد، یک کشور به دو کشور مسلمان پیشین(مصر و اردن) که این رژیم را به رسمیت شناخته‌اند، افزود.

🔹 قبلاً مصر در کمپ‌دیوید در سال ۱۹۷۹ توانست بخشی از صحرای سینا را آزاد کند و اردن نیز در وادی‌عربه در ۱۹۹۴ بخش‌هایی از کرانه شرقی رود اردن را به سرزمین خود بازگرداند. آمریکا بر مبنای همین ایده «صلح در برابر زمین» درصدد تشویق سوریه به شناسایی رژیم اشغال‌گر قدس در ازای آزادی جولان بود. ولی ایده کنونی «صلح در برابر صلح» هیچ امتیازی برای طرف مسلمان ندارد.

🔸 نگرانی اصلی اندیشکده‌های غربی که در انتقادات‌شان نسبت به این توافق مطرح شده، آن است که اگر این توافق در مراحل آتی و با دیگر کشورهای مسلمان تکرار شود، گروه‌های فلسطینی بیش از پیش به مقاومت سوق پیدا کنند. چنان‌که قبلاً نیز تجربه آزادسازی جنوب لبنان توسط مقاومت، ایده «صلح در برابر زمین» را به محاق برده بود.

منبع

(https://carnegie-mec.org/diwan/82488)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه