پشت پرده یک توافق از نگاه اندیشکده شورای روابط خارجی

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا طی یادداشتی به بررسی چرایی اعلام توافق صلح امارات با رژیم صهیونیستی پرداخته و در این راستا به چهار پرسش پاسخ داده است.

♦️ پشت پرده یک توافق از نگاه اندیشکده شورای روابط خارجی

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا طی یادداشتی به بررسی چرایی اعلام توافق صلح امارات با رژیم صهیونیستی پرداخته و در این راستا به چهار پرسش پاسخ داده است.

۱- هدف چیست؟ گرچه طرفین در ظاهر بر همکاری‌های تجاری، علمی و دیپلماتیک تأکید کرده‌اند ولی هدف اصلی، همکاری امنیتی در برابر ایران است. برخلاف ادعای بن‌زاید، عملاً ارتباطی به مسأله الحاق کرانه باختری ندارد.

۲- چرا اکنون اعلام شد؟ پیشینه روابط مخفی این دو به ۲۰۱۵ بازمی‌گردد. ولی امارات اکنون زمان را مناسب دید تا از توقف موقت الحاق کرانه باختری به عنوان فرصتی برای ارائه یک دستاورد موهوم در قبال اعلام این رابطه، استفاده کند.

۳- تأثیر آن بر منطقه چیست؟ حمایت مصر، اردن، بحرین و عمان از این توافق در مقابل مخالفت ایران و ترکیه، به تشدید دوقطبی موافقان و مخالفان صلح با رژیم صهیونیستی می‌انجامد. حمایت عربستان نیز منوط به اراده رژیم صهیونیستی در اجرای طرح دو دولت در فلسطین است.

۴- کدام کشورها در نوبت هستند؟ احتمالاً بحرین چهارمین کشوری خواهد بود که ارتباط رسمی با رژیم صهیونیستی را آغاز خواهد کرد. عمان در صورت تداوم سلطنت سلطان قابوس گزینه بعدی بود. ولی سلطان هیثم نسبت به این مسأله محتاط است. مراکش و سودان نیز سودای این روابط را در سر دارند.

🔸 برقراری توافقی که هیچ دستاوردی، حتی اندک و لفظی، برای فلسطینیان در پی نداشته باشد، اعتماد گروه‌های فلسطینی به دولت‌های عربی را نیز کاهش خواهد داد. این مسأله می‌تواند فرصتی برای جبهه مقاومت باشد تا ضمن تلاش برای وحدت میان این گروه‌ها، نبرد دیپلماتیک قوی‌تری علیه طرح‌های موسوم به دو دولت و رسمیت‌بخشی به اشغال‌گری به اجرا درآورد.

منبع

(https://www.cfr.org/in-brief/whats-behind-new-israel-uae-peace-deal?utm_source=tw&utm_medium=social_owned&utm_content=081720)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه