سفر ماکرون به لبنان؛ تلاش برای بازیابی نقشی تاریخی

«امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه شامگاه آخرین روز ماه آگوست و در آستانه صدمین سالروز تشکیل کشور لبنان، وارد بیروت شد. سفری که به نظر می‌رسد تلاش فرانسه برای بازیابی و تقویت نقش و نفوذ تاریخی خود در لبنان باشد.

♦️ سفر ماکرون به لبنان؛ تلاش برای بازیابی نقشی تاریخی

📝#تحلیل_کوتاه

🔶 «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه شامگاه آخرین روز ماه آگوست و در آستانه صدمین سالروز تشکیل کشور لبنان، وارد بیروت شد. سفری که به نظر می‌رسد تلاش فرانسه برای بازیابی و تقویت نقش و نفوذ تاریخی خود در لبنان باشد.

🔶 پس از انفجار بیروت و افزایش نارضایتی‌های عمومی، ماکرون فارغ از شیوع بیماری کرونا، با حضور در بندر بیروت و دیدار با مردم، مقامات و سران احزاب سیاسی لبنان، تلاش کرد تا فرانسه را بار دیگر در نقش همان «مادر مهربان»ی نشان دهد که لبنانی‌ها خطابش می‌کنند. ماکرون در سفر نخست سمت مردم ایستاد و با لحن تندی احزاب لبنانی را مورد خطاب و عتاب قرار داد.

🔶 سفر دوم ماکرون با تکیه بر انگاره‌های ذهنی و تاریخی شکل گرفت. ماکرون از فرودگاه به دیدار خواننده سرشناس لبنانی رفت و در روز دوم سفر خود نیز نهال سروی در تپه‌ای در شمال بیروت کاشت. او همچنین در گفت‌وگوی تلویزیونی به مردم لبنان گفت: «آن‌ها را تنها نخواهد گذاشت» و «مصطفی ادیب، انتخاب احزاب لبنانی است». ماکرون همچنین حزب‌الله را «منتخب مردم لبنان» قلمداد و بر ضرورت اجرای «نقشه راه مورد توافق بیشتر گروه‌های سیاسی» تأکید کرد.

🔶 فارغ از اینکه اساساً آیا فرانسه ظرفیت و توانایی کمک به حل مشکلات لبنان را دارد یا خیر و یا اینکه آیا ماکرون در هماهنگی کامل با واشنگتن و تل‌آویو است یا خیر، فرانسوی‌ها تا اینجا کنشگری هوشمندانه‌ای داشته‌اند. در این میان، اینکه هدف پاریس، افزایش کنشگری منطقه‌ای با هدف مقابله با نفوذ فزاینده آنکاراست یا حفظ نفوذ سنتی خود در بیروت و یا ایفای نقشی هماهنگ‌شده برای مهار ایران و حزب‌الله، فرضیات قابل توجهی به نظر می‌رسند.

🔶 بخش مهمی از مردم لبنان، مسئولان و احزاب این کشور، عملکرد فرانسه در روزهای پساانفجار بیروت را نه دخالت، بلکه ایفای نقش تاریخی پاریس در راستای کمک به لبنان می‌دانند. حزب‌الله نیز تاکنون -ناچاراً یا اختیاراً- نه‌تنها اعتراضی به عملکرد فرانسه نداشته، بلکه از آن استقبال کرده و با نقشه راه پاریس نیز همراه شده است. از این‌رو به نظر می‌رسد برخی تعابیر و قلم‌فرسایی‌ها در فضای تحلیلی و رسانه‌ای کشور درباره «دخالت» فرانسه در امور داخلی لبنان نه با واقعیت‌های میدانی همخوانی دارد و نه متناسب با مواضع مسئولان و ملت لبنان است و نه می‌تواند به تقویت روابط تهران-بیروت کمک کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه