توصیه‌های اندیشکده اروپایی به اتحادیه اروپا جهت محافظت از خود در مقابل تحریم‌های آمریکا

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی طی یادداشتی، پیشنهاداتی به اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های دولت آمریکا ارائه داده است.

♦️ توصیه‌های اندیشکده اروپایی به اتحادیه اروپا جهت محافظت از خود در مقابل تحریم‌های آمریکا

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی طی یادداشتی، پیشنهاداتی به اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریم‌های دولت آمریکا ارائه داده است. نویسنده در مقدمه یادداشت، دلیل اهمیت این مسأله را تهدیدهای اخیر برخی سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا مبنی بر تحریم بندر ساسنیتس آلمان برای توقف انتقال گاز روسیه به این کشور ذکر کرده است.

🔹 در این یادداشت آمده که به طور کلی اتحادیه اروپا و به طور خاص آلمان می‌بایست در برابر این تحریم‌ها ایستادگی کنند. زیرا بی‌پاسخ گذاشتن آن، تحریم‌کنندگان را جسورتر کرده و به معنای تجویز کاربرد دوباره آن علیه کشورهای اروپایی خواهد بود.

🔹 نویسنده متذکر می‌شود که جمهوری‌خواهان کنگره با سه پیشنهاد حذف روسیه از سوئیفت، تحریم‌های ثانویه علیه شرکت‌های اروپایی همکار با چین و هم‌چنین تحریم اینستکس در ارتباط با ایران، عملاً منافع مالی شرکت‌های خصوصی این قاره را تهدید می‌کنند. در حالی که آمریکا و اروپا متحدان راهبردی هستند و جنگ تجاری میان آنان به نفع هیچ‌ یک نیست. با این حال دو پیشنهاد به اتحادیه اروپا جهت مقابله با تحریم‌های آمریکا ارائه می‌کند:

۱- افزایش انعطاف‌پذیری در برابر تحریم‌ها با تأسیس یک بانک سرمایه‌گذاری عمومی که به جای دلار از ارزهای دوجانبه و چندجانبه برای مبادله با دیگر کشورها به‌خصوص چین و روسیه استفاده کند. علاوه بر این با ترویج کاربرد ارزهای دیجیتال با زیرساخت‌های فنی کاملاً اروپایی می‌توان وابستگی به دلار را کاهش دهد.

۲- اقدام متقابل در راستای مجازات شرکت‌های خصوصی آمریکایی، افزایش هزینه فعالیت آنان در اتحادیه اروپا و کاهش دسترسی‌های آنان به حوزه‌های علمی و تحقیقاتی مرتبط با بازارهای کشورهای اروپایی، دیگر اقدام لازم برای مقابله با تحریم‌های آمریکا است.

🔸 تداوم رویکرد یک‌جانبه‌گرایانه دولت ترامپ و متحدان نومحافظه‌کارش در کنگره آمریکا می‌تواند ضربه‌ای جدی به وجهه این کشور در میان متحدانش باشد. پیشنهادهای مذکور در این یادداشت فعلاً در حد ایده می‌باشد ولی عملیاتی‌سازی آن در بلندمدت، نه‌فقط ضربه‌ای سیاسی بلکه ضربه‌ای اقتصادی به آمریکا خواهد بود و می‌تواند آغازی بر سیاست‌های مقابله‌ای مبتنی بر رویکردی درون‌گرایانه در اتحادیه اروپا باشد.

منبع

(https://www.ecfr.eu/article/commentary_how_europe_can_defend_itself_against_us_economic_sanctions)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه