برقراری روابط دیپلماتیک بحرین و رژیم صهیونیستی

روز گذشته مصادف با سالگرد حادثه 11 سپتامبر، دونالد ترامپ، در توئیتی اعلام کرد که اسرائیل و بحرین بر سر توافق صلح با هم موافقت کرده‌اند.

♦️ برقراری روابط دیپلماتیک بحرین و رژیم صهیونیستی

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 روز گذشته مصادف با سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر، دونالد ترامپ، در توئیتی اعلام کرد که اسرائیل و بحرین بر سر توافق صلح با هم موافقت کرده‌اند. مطابق بیانیه مشترک سه کشور، وزیر خارجه بحرین در ۱۵ سپتامبر با حضور در مراسم امضای توافق صلح امارات و اسرائیل در کاخ سفید، اعلامیه صلح با اسرائیل را امضا خواهد کرد.

🔸 بیشتر کشورهای عربی بعد از جنگ سال ۱۹۷۳، به لحاظ روانی و عملی شکست خود در برابر رژیم صهیونیستی را پذیرفته و پس از امضای یپمان اسلو توسط سازمان آزادی بخش فلسطین در سال ۱۹۹۳، به صورت پنهانی روابط خود را با این رژیم برقرار کردند و این تنها فشار افکار عمومی منطقه بوده که تاکنون آن‌ها را از رسمی کردن این روابط بازداشته بود.

🔸 طی سال‌های اخیر ارتباطات مقامات رژیم آل خلیفه با رژیم صهیونیستی نسبت به سایر کشورهای عربی آشکارتر بود. آنچه شاید باعث شد ابتدا امارات انتخاب شود بافت جمعیتی این کشور با جمعیت غالباً مهاجر و جامعه مدنی بسیار ضعیف بوده که در مقابل اعتراضات مردمی نسبت به بحرین با جمعیت غالب شیعه و سازمان‌یافتگی خاص خود کم‌خطرتر است.

🔸 بعد از اعلام توافق صلح امارات با رژیم صهیونیستی شمار زیادی از اعضای جامعه مدنی بحرین، چه شیعه و چه سنی، به تظاهرات علیه این اقدام پرداختند و فعلاً نیز موج توئیتری عظیمی در این کشور علیه اقدام رژیم آل‌خلیفه شکل گرفته است که می‌تواند به اعتراضات خیابانی منتهی شود. اما بدیهی است که این رژیم خود را برای سرکوب شدید تظاهرات احتمالی آماده کرده است.

✅ این روند عادی‌سازی که انتظار می‌رود بزودی برخی دیگر از کشورهای عربی نیز به آن بپیوندند دگرگونی در نظم و الگوی موازنه قدرت در غرب آسیا را عیان‌تر خواهد کرد؛ الگویی که نه تنها انتظار ثبات از آن نمی‌رود بلکه مقیاس درگیری‌های منطقه‌ای و خطرات علیه امنیت و منافع ایران را افزایش می‌دهد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه