چرا «نوری المالکی» به تهران سفر کرد؟

سه‌شنبه شب گذشته، «نوری المالکی»، نخست‌وزیر اسبق عراق پس از حضوری دو روزه در تهران، به بغداد بازگشت. اما چرا المالکی به تهران سفر کرد؟

♦️ چرا «نوری المالکی» به تهران سفر کرد؟

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 سه‌شنبه شب گذشته، «نوری المالکی»، نخست‌وزیر اسبق عراق پس از حضوری دو روزه در تهران، به بغداد بازگشت. اما چرا المالکی به تهران سفر کرد؟

🔸 اگرچه در ساعات نخست سفر المالکی به تهران، انجام آزمایش‌های پزشکی به عنوان هدف این سفر مطرح شد و حتی برخی از ابتلای وی به کرونا خبر دادند، یکی از رهبران ائتلاف پارلمانی «دولت قانون»، هدف این سفر را دیدار با مقامات ایرانی و گفت‌وگو درباره تحولات منطقه اعلام کرد.

🔸 ائتلاف دولت قانون تقریباً تنها گروه شیعه پارلمان عراق بود که به نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» رأی نداد. المالکی در مراسم معرفی الکاظمی نیز حضور نیافت. جایی که «هادی العامری» درست کنار الکاظمی ایستاده بود. در انتصاب‌های پرسروصدای اخیرِ نخست‌وزیر نیز، دولت قانون، نماینده‌ای نداشت. بنابراین المالکی احتمالاً کنشگری خود در عراق را در معرض تهدید‌ می‌بیند.

🔸 نخست‌وزیر اسبق عراق، در هفته‌های اخیر در حمایت از حشدالشعبی و انتقاد از آمریکا مواضع صریحی اخذ کرده بود. وی همچنین خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد. المالکی البته مدتی پیش از دولت برای جمع‌آوری سلاح‌های غیرقانونی حمایت کرد.

🔸 اگرچه اهداف و پیامدهای سفر المالکی به تهران چندان روشن نیست، اما طبیعی به نظر می‌رسد که با توجه به تقویت احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام و حمایت تلویحی مرجعیت نجف از اقدامات دولت، المالکی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی درباره آینده سیاسی خود در عراق داشته باشد. اینکه ایران، چه کمکی می‌تواند به المالکی کند اما چندان مشخص نیست.

🔸 در ماه‌های اخیر، زمزمه‌هایی مطرح بود که ایران درحال عبور از چهره‌هایی نظیر المالکی در عراق است و ادراک ایران، کنشگری رو به کاهش چهره‌هایی چون وی است. با این وجود اما، بعید به نظر می‌رسد که روابط ایران با المالکی، رو به افول باشد. تهران عموماً نشان داده تمایل دارد با بازیگران متعدد صحنه سیاسی عراق، کار کند و کمتر فردی را نادیده می‌گیرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه