افزایش توانمندی نظامی چین و تزلزل جایگاه آمریکا

وزارت دفاع آمريكا در گزارشي به کنگره اعلام کرده پكن در حال توسعه فناوري‌هاي هسته‌اي و موشكي‌اش است. در اين گزارش بیان شده چین در برخي موارد خاص از جمله ساخت کشتی، موشک‌های زمین‌پایه و دفاع هوایی، توانسته برتري‌هاي ارتش آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

♦️ افزایش توانمندی نظامی چین و تزلزل جایگاه آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 وزارت دفاع آمریکا در گزارشی به کنگره اعلام کرده پکن در حال توسعه فناوری‌های هسته‌ای و موشکی‌اش است. در این گزارش بیان شده چین در برخی موارد خاص از جمله ساخت کشتی، موشک‌های زمین‌پایه و دفاع هوایی، توانسته برتری‌های ارتش آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

🔸 توانمندی‌های بالای موشکی و سامانه‌های ضدموشکی از جمله مهم‌ترین ابزارهای بازدارندگی نظامی بوده‌اند که به طور ویژه‌ در انحصار آمریکا و روسیه می‌باشد. طبق گزارش اخیر پنتاگون، چین روندی روبه‌رشدی در ۲۰ سال اخیر طی کرده که در صورت تداوم آن می‌تواند این انحصار را بشکند. شکست این انحصار، به‌خصوص در صورت اتحاد راهبردی چین و روسیه، منافع ژئوپلتیک آمریکا در آسیا را به شدت به مخاطره می‌اندازد.

🔸 پنتاگون ابراز داشته که چین قصد دارد تا ۲۰۳۵ نه‌فقط از نظر تجهیزات بلکه از نظر سازمان نظامی نیز به سطحی عالی ارتقا یابد که در صورت تحقق این چشم‌انداز تا ۲۰۵۰ می‌تواند از آمریکا پیشی بگیرد. در این صورت، عملاً افسانه ابرقدرتی آمریکا در حوزه نظامی فرو خواهد پاشید.

🔸 نگرانی اصلی استراتژیست‌های آمریکایی آن است که چین به دلیل رشد فزاینده اقتصادی، محدودیت‌های بودجه‌ای کمتری در حوزه هزینه‌کرد نظامی نسبت به آمریکا دارد. حال آن‌که آمریکا به دلیل جاه‌طلبی‌های نظامی بالا در اقصی‌نقاط جهان، تعهدات به ناتو و مشکلات اقتصادی داخلی، برای رقابت با چین در این زمینه با محدودیت‌هایی مواجه است و هم‌اکنون نیز بخش مهمی از افکار عمومی این کشور مخالف افزایش بودجه‌های نظامی است.

🔸 گرچه چین این گزارش را مغرضانه و غیرواقعی خوانده ولی در صورت وجود اراده در جهت حرکت به سوی اهداف مذکور، ضرورت افزایش کمی و کیفی تسلیحات نظامی از جمله هسته‌ای، احساس خواهد شد. امری که با خودداری از مشارکت در مذاکرات کاهش تسلیحات هسته‌ای میان آمریکا و روسیه نمود یافت. علاوه بر این، خروج آمریکا از برجام و شکست مذاکراتش با کره شمالی و عیان‌شدن بدعهدی و یکجانبه‌گرایی آمریکا، انگیزه چین برای گسترش تسلیحات هسته‌ای‌اش را افزایش داده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه