بلومبرگ: ترامپ آمریکا را منزوی کرده نه ایران را

شورای سردبیری نشریه بلومبرگ در یادداشتی درباره تلاش دولت ترامپ برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه نوشته است این اقدام‌ها صرفاً به انزوای آمریکا در سطح جهانی انجامیده و نتوانسته مطلوبیت‌های آمریکا درباره ایران را محقق سازد.

♦️ بلومبرگ: ترامپ آمریکا را منزوی کرده نه ایران را

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 شورای سردبیری نشریه بلومبرگ در یادداشتی درباره تلاش دولت ترامپ برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه نوشته است این اقدام‌ها صرفاً به انزوای آمریکا در سطح جهانی انجامیده و نتوانسته مطلوبیت‌های آمریکا درباره ایران را محقق سازد. نویسندگان معتقدند این اقدام دولت آمریکا موفقیت‌آمیز نخواهد بود و شکاف آمریکا و متحدانش را افزایش خواهد داد.

🔹 در ادامه یادداشت اشاره شده که احتمالاً دولت ترامپ در پایان بازه یک‌ماهه مدعی بازگشت خودکار تحریم‌ها خواهد بود. در حالی که دیگر کشورها به‌ویژه اعضای شورای امنیت تلاش خواهند داشت تا با بهره‌مندی از مکانیسم‌های قانونی سازمان ملل در برابر این زیاده‌خواهی‌ها بایستند.

🔹 در این یادداشت آمده است رویکرد آمریکا باعث خواهد شد تا چین و روسیه نیز در آینده به صورتی گزینشی با قطعنامه‌های شورای امنیت مواجه شوند و این مسئله، اعتبار این نهاد در حل دیگر بحران‌های مشابه از جمله برنامه هسته‌ای کره شمالی را خدشه‌دار خواهد کرد.

🔹 نویسندگان اضافه می‌کنند قطعاً برجام نواقصی داشت، از جمله انقضای زودهنگام تحریم تسلیحاتی و عدم ممانعت از برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای. ولی هوشمندی دیپلماتیک در این بود که آمریکا دنیا را علیه ایران متحد و رهبران سیاسی ایران را متفرق سازد نه اینکه دقیقاً برعکس عمل کند.

🔹 در پایان توصیه شده است که آمریکا به جای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، طی مذاکراتی به همراه اروپا، عربستان و رژیم صهیونیستی از چین و روسیه بخواهند علی‌رغم انقضای قانونی تحریم تسلیحاتی، تا انتخابات آمریکا از فروش سلاح به ایران خودداری کنند و سپس رویکرد جدیدی در قبال تهران اتخاذ کنند.

🔹 در این رویکرد جدید، توافقی موقت منعقد شود که توسعه برنامه هسته‌ای را تا توافقی جامع‌تر متوقف کند و رفع تحریم‌های آمریکا منوط به بازگشت کامل ایران به برجام و هم‌چنین توقف حمایت از جبهه مقاومت در غرب آسیا شود.

🔸 به نظر می‌رسد نویسندگان توجه ندارند که این آمریکا بوده که از توافق خارج شده و این کشور نخستین طرفی است که باید اقدامی در جهت احیای برجام انجام دهد. بنابراین اکنون ایران باید در راستای «موازنه تهدید»، گسترش برنامه هسته‌ای‌اش را تا پیش از بازگشت کامل آمریکا و دیگر طرف‌های برجامی به این توافق، ادامه دهد.

(https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-09-10/trump-should-think-twice-about-the-iran-sanctions-snapback)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه