تنش نظامی چین و هند و مطلوبیت‌های آمریکا

اندیشکده آمریکایی مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارش مبسوطی بر مبنای رصد تصاویر ماهواره‌ای، تنش نظامی اخیر میان چین با هند را مورد بررسی قرار داده است. نویسندگان معتقدند آمریکا می‌بایست از هند به عنوان تأمین‌کننده امنیت منطقه‌ای در برابر چین حمایت کند.

♦️ تنش نظامی چین و هند و مطلوبیت‌های آمریکا

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده آمریکایی مطالعات راهبردی و بین‌المللی در گزارش مبسوطی بر مبنای رصد تصاویر ماهواره‌ای، تنش نظامی اخیر میان چین با هند را مورد بررسی قرار داده است. نویسندگان معتقدند آمریکا می‌بایست از هند به عنوان تأمین‌کننده امنیت منطقه‌ای در برابر چین حمایت کند.

🔹 چین و هند در مناطقی دچار اختلافات ارضی هستند. زیرا چین خط مرزی مک‌ماهون که توسط دولت بریتانیا میان هند و تبت در منطقه هیمالیا ترسیم شده را به رسمیت نمی‌شناسد. هند پس از استقلال این مرز را به رسمیت شناخت ولی چین با کنترل تبت مانع تحقق آن شد. اکنون مرز دو کشور با مرزی به نام «خط کنترل واقعی» تعریف می‌شود که منطقه تحت کنترل چین را از منطقه لداخ در ایالت کشمیر هند جدا می‌کند.

🔹 مذاکرات دو کشور برای حل این اختلاف از سال ۱۹۸۱ آغاز شد. در سال ۱۹۸۸ «کارگروه مشترک» را تشکیل دادند که ۲۰۰۳ به «نمایندگان ویژه» ارتقا یافت. ولی هم‌چنان درگیری‌های مرزی میان نظامیان طرفین در آوریل ۲۰۱۳، سپتامبر ۲۰۱۴، سپتامبر ۲۰۱۵، اوت ۲۰۱۷ و اخیراً ژوئن ۲۰۲۰ تداوم یافت.

🔹 نویسندگان مقاله بر مبنای ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ مدعی هستند که ریشه درگیری اخیر به توسعه‌طلبی چین در منطقه «دوکلام» بازمی‌گردد که محدوده تلاقی مرز چین، هند و بوتان است. بوتان که روابط ویژه سیاسی و فرهنگی با هند دارد و حتی فاقد روابط رسمی دیپلماتیک با چین می‌باشد، از طریق سفارتش در دهلی به پکن اعتراض نمود و هند نیز به پشتیبانی از آن برخاست.

🔹 طبق تصاویر ماهواره‌ای، فعالیت‌های چین در دوکلام شامل راه‌سازی، ایجاد پایگاه نظامی و مکان‌های فرود بالگرد با هدف گسترش شبکه جاده‌ای‌اش به مرز بوتان بوده است. نویسندگان پیشنهاد می‌کنند آمریکا با فروش تسلیحات پیشرفته و فناوری‌های دفاعی مدرن، بازدارندگی نظامی هند در برابر چین را افزایش دهد.

🔸 به نظر می‌رسد هند علاوه بر مسائل ارضی، به این اختلافات به چشم فرصتی برای نزدیکی بیشتر به آمریکا می‌نگرد و تمایل دارد به مثابه «ژاندارم منطقه» در جنوب آسیا انگاشته شود که در برابر چین ایستاده است. از سوی دیگر، هیئت حاکمه آمریکا نیز تقویت هند را موقعیت مناسبی برای درگیر کردن چین در این محدوده و جلوگیری از صرف منابع و انرژی این رقیب در دیگر عرصه‌های رقابت‌ ژئوپلتیک می‌داند.

(https://www.csis.org/analysis/frozen-line-himalayas)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه