پیش‌نویس بودجه ۲۰۲۰ عراق و چند نکته

روز گذشته، سخنگوی نخست‌وزیر عراق از تصویب پیش‌نویس قانون بودجه 2020 در هیئت دولت و ارسال آن به پارلمان خبر دارد. درباره این پیش‌نویس برخی نکات وجود دارد:

♦️ پیش‌نویس بودجه ۲۰۲۰ عراق و چند نکته

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 روز گذشته، سخنگوی نخست‌وزیر عراق از تصویب پیش‌نویس قانون بودجه ۲۰۲۰ در هیئت دولت و ارسال آن به پارلمان خبر دارد. درباره این پیش‌نویس برخی نکات وجود دارد:

🔸 پیش‌نویس بودجه ۲۰۲۰ عراق، در شرایطی به پارلمان ارسال شده که بیش از ۹ ماه از سال می‌گذرد. این درحالی است که بودجه ۲۰۱۹ عراق در فوریه آن سال، نهایی شد و به امضای رئیس‌جمهور رسید. بودجه ۲۰۲۰ با حدود ۶۸ میلیارد دلار کسری مواجه است. در حالی که بودجه ۲۰۱۹ حدود ۲۳ میلیارد دلار کسری داشت.

🔸 اخبار منتشرشده حاکی است که پیش‌نویس بودجه ۲۰۲۰ با قیمت هر بشکه نفت ۴۰٫۵ دلار و درآمد نفتی ۴۹ میلیارد دلاری بسته شده است. بودجه سال ۲۰۱۹ عراق اما با نفت بشکه‌ای ۵۶ دلار و درآمد نفتی ۸۹ میلیارد دلار بسته شده بود.

🔸 پیش‌نویس بودجه ۲۰۲۰ در حالی به پارلمان ارسال شده که سهم اقلیم همان ۱۲٫۷ است، حقوق نیروهای پیشمرگه افزایش داشته، اما ظاهرا توافق شده که ۵۰ درصد از درآمدهای مرزی اقلیم به بغداد منتقل شود. با این وجود به نظر می‌رسد کردها از پیش‌نویس رضایت دارند. در بودجه ۲۰۱۹ اما پرداخت ۱۲٫۷ درصد از کل بودجه عراق به اقلیم کردستان، منوط به اختصاص ۲۵۰ هزار بشکه نفت اقلیم به بغداد بود. با این حال، بغداد باید حقوق کارمندان اقلیم و نیروهای پیشمرگه را بدون هیچ پیش‌شرطی پرداخت می‌کرد.

✅ اگرچه توافق احتمالی با اقلیم، به شرط تعهد طرفین به اجرای آن، مبارزه با فساد و تسلط دولت بر درآمدهای مرزی، می‌توانند برگ‌های برنده مصطفی الکاظمی باشند، اما کاهش درآمدهای نفتی و شیوع کرونا، ازجمله مهم‌ترین چالش‌های وی برای مدیریت شرایط نامطلوب اقتصادی عراق هستند. از این‌رو به نظر می‌رسد دولت وی ناگزیر به تلاش برای جذب سرمایه‌ خارجی، تقاضای وام از طرف‌های غربی و دریافت کمک‌های بین‌المللی خواهد بود. تشدید اعتراضات به وضعیت اقتصادی نیز چندان دور از ذهن نیست.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه