تأثیر تنش ترکیه و یونان بر ناتو

اندیشکده کارنگی از 9 نفر از کارشناسان و تحلیل‌گران غربی در خصوص تأثیر تنش میان ترکیه و یونان به عنوان دو عضو ناتو بر کارکرد مهم‌ترین اتحاد نظامی غرب، نظرخواهی کرده است.

♦️ تأثیر تنش ترکیه و یونان بر ناتو

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده کارنگی از ۹ نفر از کارشناسان و تحلیل‌گران غربی در خصوص تأثیر تنش میان ترکیه و یونان به عنوان دو عضو ناتو بر کارکرد مهم‌ترین اتحاد نظامی غرب، نظرخواهی کرده است.

🔹 از بین این کارشناسان، ۳ نفر مخالف ورود ناتو به این اختلاف هستند. زیرا معتقدند ناتو یک پیمان دفاع جمعی است که برای حل اختلافات داخلی طراحی نشده و ناگزیر می‌بایست به وظیفه اصلی‌اش یعنی دفاع از تمامیت ارضی اعضا در برابر دیگر کشورها بپردازد. آنان بیان می‌کنند که بوروکراسی سیاسی ناتو از ورود به منازعات ملی اعضا ناتوان است و به همین دلیل اعضایی مانند ترکیه و یونان می‌توانند خودسری کنند.

🔹 در مقابل ۶ نفر از کارشناسان، موافق ورود ناتو به این مسأله هستند. ۲ نفر از رویکرد برخورد تهاجمی و تهدیدآمیز علیه ترکیه به دلیل تضعیف ارزش‌های غربی و نزدیکی به روسیه حمایت می‌کنند. ولی ۴ نفر معتقدند به دلیل نیازمندی ترکیه به عضویت در ناتو برای حل بحران‌های منطقه‌ای‌اش، می‌توان از رویکرد تعاملی برای حل تنش بهره برد. آنها بیان می‌دارند که ناتو ظرفیت ایجاد بستری سیاسی برای مذاکرات و ابداع سازوکاری فنی برای جلوگیری از تنش نظامی را دارد.

🔹 ۲ نفر از موافقان ورود ناتو به تنش فعلی که روسیه را تنها برنده اختلافات درونی ناتو می‌دانند، بیان داشته‌اند که در غیاب رهبری آمریکا بر جهان، آلمان می‌تواند محوریت ناتو در این اختلاف را به دست بگیرد و ترکیه و یونان را به سوی مذاکره و رفتار مسئولانه سوق دهد.

🔸 به نظر می‌رسد عمده متفکران غربی اذعان دارند که ناتو اگر هم کارکردی در حل اختلافات داخلی اعضا داشته باشد، این امر بدون یک رهبری سیاسی قوی که پیش‌تر بر عهده آمریکا بود، امکان‌پذیر نیست. بنابراین تداوم سیاست خارجی یک‌جانبه‌گرایانه ترامپ و فقدان جایگزین قوی برای آن در ناتو، می‌تواند به تعمیق بحران‌های داخلی اعضای این اتحاد منجر شود.

(https://carnegieeurope.eu/strategiceurope/82643)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه