قدم بعدی آمریکا پس از ادعای فعال‌سازی مکانیسم ماشه

30 شهریورماه، تاریخ ادعایی آمریکا جهت فعال‌سازی مکانیسم ماشه است. در این روز علی‌رغم مخالفت اکثریت قریب‌ به‌ اتفاق اعضای شورای امنیت سازمان ملل، دولت ترامپ مدعی خواهد شد که تمامی تحریم‌های سازمان ملل به طور خودکار بازگشته و همه کشورها ملزم به تبعیت از آن‌ها هستند.

♦️ قدم بعدی آمریکا پس از ادعای فعال‌سازی مکانیسم ماشه

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 ۳۰ شهریورماه، تاریخ ادعایی آمریکا جهت فعال‌سازی مکانیسم ماشه است. در این روز علی‌رغم مخالفت اکثریت قریب‌ به‌ اتفاق اعضای شورای امنیت سازمان ملل، دولت ترامپ مدعی خواهد شد که تمامی تحریم‌های سازمان ملل به طور خودکار بازگشته و همه کشورها ملزم به تبعیت از آن‌ها هستند.

🔸 دولت ترامپ در شرایطی که از نظر داخلی تحت فشارهای اقتصادی، اجتماعی و انتخاباتی قرار دارد، نیازمند آن است که توجه افکار عمومی آمریکا را از مسائل داخلی به سیاست خارجی منحرف کند. در این خصوص ممکن است تشدید منازعه با ایران، گزینه مطلوبی برای آن‌ها باشد.

🔸 به نظر می‌رسد آمریکا پس از سی شهریور، دیپلماسی فعال‌تری را در شورای امنیت و هم‌چنین در مجمع عمومی سازمان ملل متحد جهت همراه‌کردن سایر کشورها با اِعمال دوباره تحریم‌های تعلیق‌شده در قطعنامه ۲۲۳۱ در پیش خواهد گرفت. در این راستا تهدید به گسترش تحریم‌های ثانویه علیه نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی و چندملیتی می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

🔸 همچنین با توجه به اهمیت کشتی‌رانی در تبادل کالا، ممکن است آمریکا طبق قطعنامه‌های تحریمی قبل از برجام، کشتی‌هایی از مبدأ و یا به مقصد ایران را توقیف کند. امری که باید واکنش قاطع و پاسخ مناسب ایران را به دنبال داشته باشد. این تنش‌ها احتمالاً بیش از همه در خلیج فارس رخ دهد.

🔸 این موضوع می‌تواند موجب تقابل‌هایی میان نیروی دریایی سپاه با نیروهای آمریکایی شود که شاید ترامپ علاقه‌مند به استفاده تبلیغاتی از آن باشد. ادعای واهی اخیر ترامپ مبنی بر طرح ایران برای ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی برای انتقام ترور سردار سلیمانی نیز از همین موضوع ناشی می‌شود.

🔸 با توجه به اینکه احتمال دارد آمریکا تنش‌ها با ایران در منطقه را در دوره پیش از انتخابات افزایش دهد لازم است ایران با هشیاری و استفاده مؤثر از همه ظرفیت‌های قدرت سخت و نرم، ضمن افزایش بازدارندگی در برابر نیروهای آمریکایی در منطقه به آن‌ها تبعات ماجراجویی‌های احتمالی را گوشزد کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه