روسیه، قدرتی آسیایی یا اروپایی؟

♦️ روسیه، قدرتی آسیایی یا اروپایی؟

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده کارنگی طی مقاله بلندی به ارزیابی این مسأله پرداخته که آیا روسیه را می‌بایست به سبب تقابل با اروپا و آمریکا به‌خصوص پس از تصرف شبه‌جزیره کریمه، قدرتی آسیایی در نظر گرفت یا به جهت پیشینه فرهنگی و تمدنی، قدرتی اروپایی دانست.

🔹 نویسنده بیان می‌کند روسیه جز با پکن، با هیچ دولت مهم آسیایی روابط راهبردی ندارد. با ژاپن بر سر جزایر کوریل اختلاف ارضی دارد. روابطش با کره جنوبی نیز توسعه نیافته و روابط این کشور با کره شمالی نیز متأثر از چین است و در دیگر حوزه‌های نفوذ پکن مانند آسیای جنوب شرقی نیز، در چارچوب روابط دوجانبه عمل می‌کند.

🔹 طبق این مقاله، حضور روسیه در حوزه آسیا و اقیانوسیه، از نیاز این کشور به تقویت ائتلاف با چین در راستای مقابله مشترک با آمریکا ناشی می‌شود. برخی تحلیل‌گران آمریکایی گمان می‌کنند راهبرد موفق در این زمینه، اختلاف‌افکنی میان این دو در مناطق حساس ژئوپلتیک‌ آسیا است.

🔹 در مقاله آمده است به دلیل آنکه عامل اصلی حضور روسیه در مناطق مد نظر آمریکا مانند شبه‌جزیره کره یا آسیای جنوب شرقی ائتلاف با چین است، راهبرد مذکور خطاست. آمریکا بهتر است به بهبود رابطه با چین بیندیشد و با مدیریت اختلافاتش با پکن، به‌طور خودکار از تنش‌آفرینی با روسیه در حوزه اقیانوسیه نیز بکاهد.

🔸 به نظر می‌رسد راهبرد مهار تنش‌ها با چین در آسیا، عمدتاً در اتاق فکرهای نزدیک‌تر به حزب دموکرات آمریکا طراحی شده باشد. بر این اساس ضمن مدیریت تنش‌ها در رابطه با توسعه نظامی و امنیتی چین در مناطق مورد اختلاف، روسیه را به یک تماشاگر غیرمؤثر در آسیا بدل کرده و بدین ترتیب با سهولت بیشتری، تحرکات روسیه در اروپای شرقی را مهار کنند.

منبع

(https://carnegieendowment.org/2020/09/03/russia-in-asia-pacific-less-than-meets-eye-pub-82614)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه