پیگیری جنایات آمریکا در افغانستان؛ آمریکا در جایگاه متهم

🔹 پیگیری جنایات آمریکا در افغانستان؛ آمریکا در جایگاه متهم

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 اخیراً وزارت خارجه آمریکا دو تن از دادستان‌های ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه را به دلیل پیگیری جنایت‌های جنگی آمریکا در افغانستان، مورد تحریم قرار داد. اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی این اقدام را در راستای خروج دولت ترامپ از نهادها و معاهدات بین‌المللی قلمداد کرده است.

🔹 در این یادداشت آمده است که پیش‌ از این، تحریم‌های آمریکا به بهانه‌های امنیتی و به‌اصطلاح ضدتروریستی، دولت‌های ضدهژمون مانند کره شمالی، ایران یا سوریه را هدف قرار می‌داد ولی امروز نهادهای متحد غرب و شرکای اروپایی آمریکا نیز تحریم می‌شوند. امری که مشروعیت تحریم‌های آمریکا نزد افکار عمومی جهان را بیش از پیش خدشه‌دار خواهد کرد.

🔹 طبق اساس‌نامه دیوان کیفری لاهه، این دادگاه‌ها علاوه بر صلاحیت رسیدگی به شکایات میان دولت‌های عضو، این صلاحیت را برای خود قائل هستند که به جرائمی که در خاک دولت‌های عضو رخ می‌دهد نیز رسیدگی کنند. آمریکا که حاضر به امضای پیمان لاهه نشده، از ابتدای تأسیس آن با ماده مذکور به مخالفت برخاست و محاکمه شهروندانش توسط این دادگاه‌ها را نقض حاکمیتش تلقی کرد.

🔹 افغانستان از سال ۲۰۰۳ به عضویت پیمان لاهه درآمد. دادستانی کل لاهه از سال ۲۰۰۶ تحقیقات مقدماتی درباره وضعیت خشونت در افغانستان را آغاز کرد و سال ۲۰۱۷ خواستار تحقیقات کامل شد. درخواستی که در سال ۲۰۱۹ توسط دادگاه استیناف، به دلیل نگرانی از واکنش آمریکا رد شد و وجهه حقوقی لاهه را خدشه‌دار کرد. به همین دلیل دیوان لاهه در سال ۲۰۲۰ درصدد جبران برآمده و خواستار تحقیق بابت جنایات سربازان آمریکایی در افغانستان شدند.

🔸 گرچه احتمال نتیجه‌بخش بودن این تحقیقات و شکایات به دلیل قطعیت عدم همکاری آمریکا بسیار پایین بوده است ولی رویکرد تهاجمی دولت ترامپ به این نهاد، چهره واقعی آمریکا را که پیش‌تر در لعاب ادعاهای به‌اصطلاح حقوق‌بشری پنهان شده بود، عیان‌تر ساخت.

منبع

(https://www.ecfr.eu/article/commentary_why_america_is_facing_off_against_the_international_criminal_cou)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه