موضع چین و روسیه در قبال رقابت‌های انتخاباتی آمریکا

♦️ موضع چین و روسیه در قبال رقابت‌های انتخاباتی آمریکا

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 شرکت مایکروسافت اخیراً گزارشی منتشر کرده است که در آن مدعی شده هکرهایی از چین و روسیه کارزارهای انتخاباتی آمریکا را هدف قرار داده‌اند. در این گزارش آمده است هکرهای روسی، کمپین حزب دموکرات و هکرهای چینی هر دو ولی بیشتر کمپین جو بایدن دموکرات را هدف گرفته‌اند.

🔹 فارغ از ادعاهای سیاست‌مداران و رسانه‌های آمریکایی درباره احتمال دخالت‌های خارجی در انتخابات آمریکا، این پرسش مطرح می‌شود که جهت‌گیری این دو قدرت جهانی -چین و روسیه- نسبت به رقابت‌های انتخاباتی آمریکا چگونه است و چه منافعی در پیروزی هر یک از دو نامزد اصلی انتخابات دارند؟

🔸 روسیه از ابتدای استقرار دونالد ترامپ، رابطه‌ای مساعدتر از دولت اوباما با دولت ترامپ برقرار کرد. ضمن آن‌که متهم به حمله به ستاد هیلاری کلینتون و یاری‌رسانی به کمپین ترامپ نیز بود. دلیل آن روشن است. سیاست یک‌جانبه‌گرایانه دولت ترامپ و ساز جدایی از متحدان اروپایی و عدم توجه کافی به ناتو، بهترین هدیه برای سیاست روسیه در اروپای شرقی بود.

🔸 چین، منافع و مطلوبیت‌هایی در پیروزی هر یک از این ‌دو دارد:

۱- اگر ترامپ پیروز شود، سیاست خارجی‌ وی فرصت‌هایی برای توسعه نظامی چین در غیاب اجماع غرب علیه این کشور ایجاد می‌کند. با این وجود، سیاست «اول آمریکا»ی ترامپ موانعی برای حضور اقتصادی گسترده‌تر شرکت‌های چینی در آمریکا ایجاد می‌کند.

۲- پیروزی بایدن از این منظر که دموکرات‌ها رویکردی تعامل‌جویانه‌تر نسبت به چین در قیاس با جمهوری‌خواهان داشته و به مسیر دیپلماسی بیش از فشار تمایل دارند، می‌تواند برای چین مطلوب باشد. اما دولت بایدن نیز سعی خواهد کرد مانع تقویت ائتلاف چین و روسیه شود و به احتمال فراوان در برابر منافع چین در تایوان، هنک‌کنگ، دریای چین جنوبی و شبه‌جزیره کره، موضعی سرسختانه‌ اتخاذ خواهد کرد.

🔸 بنابراین این احتمال وجود دارد که روسیه به طور مشخص از تلاش‌هایی برای پیروزی ترامپ و تشدید شکاف در اتحاد اروپا و آمریکا دریغ نکند ولی چین با رویکردی محتاط‌تر بلندمدت‌تر به این مسأله خواهد نگریست و برای هر دو سناریو، برنامه‌ خواهد داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه