تحلیل المانیتور از کاهش ارزش پول ملی ترکیه

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی کاهش ارزش پول ملی ترکیه پرداخته است. بر اساس این گزارش، ارزش لیر ترکیه دوشنبه عصر، رکورد کاهش جدیدی را ثبت کرد.

♦️ تحلیل المانیتور از کاهش ارزش پول ملی ترکیه

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی کاهش ارزش پول ملی ترکیه پرداخته است. بر اساس این گزارش، ارزش لیر ترکیه دوشنبه عصر، رکورد کاهش جدیدی را ثبت کرد. در این روز هر دلار آمریکا ۷٫۶۳ لیر و هر یورو حدود ۹ لیر معامله شد. در مجموع، لیر ترکیه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲۱ درصد از ارزش خود را برابر دلار آمریکا از دست داده است.

🔹 به نوشته المانیتور، کارشناسان، یکی از دلایل تضعیف پول ملی ترکیه را کاهش ذخایر ارزی این کشور و به دنبال آن کاهش توانمندی بانک مرکزی برای مداخله در بازار عنوان می‌کنند. همچنین از زمان روی کار آمدن رئیس بانک مرکزی جدید ترکیه در جولای ۲۰۱۹، نرخ بهره در ترکیه کاهش یافته است که این رویکرد براساس سیاست‌های پولی اردوغان بوده که نرخ بهره بالا را عامل تورم می‌داند. از این‌رو برخی معتقدند کاهش ارزش لیر به دلیل نگرانی از تضعیف استقلال بانک مرکزی ترکیه است.

🔹 نویسنده پس از ارائه برخی تحلیل‌های اقتصادی درباره تأثیر سیاست‌های پولی در وضعیت اقتصادی ترکیه، در بخش دوم گزارش تحلیلی خود به عامل سیاست خارجی و نقش آن در تضعیف ارزش پول ملی ترکیه می‌پردازد.

🔹 از دیدگاه نویسنده، اقتصاد ترکیه با فشار مضاعفی در حوزه سیاست خارجی روبه‌روست. تلاش فرانسه و یونان برای جلب نظر اتحادیه اروپا با هدف تحریم ترکیه به دلیل رفتارهای تنش‌زا در مدیترانه شرقی، ازجمله عواملی است که ثبات اقتصادی در ترکیه را تهدید می‌کند.

🔹 عامل دیگری که نویسنده به آن اشاره می‌کند، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر است. در این چارچوب، تصور بر این است که روابط نزدیک اردوغان با ترامپ، مانع از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه به دلیل خرید سامانه‌های S-400 از روسیه شده است و در صورت عدم انتخاب مجدد ترامپ، دولت بایدن، ترکیه را تحریم خواهد کرد. از این‌رو، انتظاراتی برای یک رابطه دشوار بین آنکارا و واشنگتن وجود دارد.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/09/turkish-lira-drops-central-bank-inflation.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه