ضرورت‌های واکنش ایران به ادعای فعال‌سازی مکانیسم ماشه

دولت آمریکا با پایان مهلت ادعایی‌اش، اعلام کرده مکانیسم ماشه فعال شده است. وزیر خارجه آمریکا تهدید کرده هر کشوری که قطعنامه‌های پیش از برجام را به اجرا درنیاورد، با تحریم آمریکا روبرو خواهد شد. حال پرسش آن است که ایران چگونه باید به این امر واکنش نشان دهد.

♦️ ضرورت‌های واکنش ایران به ادعای فعال‌سازی مکانیسم ماشه

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 دولت آمریکا با پایان مهلت ادعایی‌اش، اعلام کرده مکانیسم ماشه فعال شده است. وزیر خارجه آمریکا تهدید کرده هر کشوری که قطعنامه‌های پیش از برجام را به اجرا درنیاورد، با تحریم آمریکا روبرو خواهد شد. حال پرسش آن است که ایران چگونه باید به این امر واکنش نشان دهد.

🔸 سطح و میزان واکنش ایران، وابسته به میزان همکاری دیگر کشورها با آمریکا خواهد بود. اجمالاً می‌توان گفت که اگر تحریم‌های ثانویه مهم‌ترین ابزار آمریکا برای وادارسازی دیگر کشورها قلمداد شود، این تحریم‌ها تقریباً به بیشترین سطح خود رسیده‌اند و بیش از این کارآیی ندارند.

🔸 بنابراین به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا به همان میزان با تحریم‌های آمریکا همراهی خواهد کرد، که پیش‌تر همراهی کرده و چین و روسیه نیز به همان مقدار که از همکاری سر باز زده‌اند، در ادامه نیز اجتناب می‌کنند. به بیان دیگر، اعلام فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تأثیر عملیاتی جدیدی بیش از تحریم‌های قبلی آمریکا نخواهد داشت. پس ایران می‌تواند در سه حوزه واکنش مقتضی نشان دهد:

۱- در سطح دیپلماتیک، خروج از برجام در این مقطع زمانی نمی‌تواند چندان مفید باشد. زیرا انزوای آمریکا را کاهش داده و سبب اجماع علیه ایران می‌شود. حال آن‌که در شرایط کنونی بهتر است از توسعه رقابت‌ها در چند جبهه و بروز اقدام‌هایی که ممکن است اروپا و حتی چین و روسیه را به موضع آمریکا نزدیک کند، پرهیز شود.

۲- در سطح فنی، لازم است برنامه هسته‌ای از منظر حجم و غنای اورانیوم غنی‌شده بی‌وقفه توسعه یابد. افزایش سطح غنی‌سازی به بالای ۲۰ درصد، افزایش حجم اورانیوم غنی‌شده به بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم و فعال‌سازی تأسیسات غنی‌سازی در فردو، می‌تواند از گزینه‌های در دسترس باشد.

۳- در خصوص میزان همکاری با آژانس، می‌توان ضمن بازنگری در تعداد بازرسی‌ها و افزایش فاصله زمانی حضور بازرسان در ایران، از پذیرش درخواست‌های بازرسی آژانس از اماکن جدید خودداری کرد تا کشورهای اروپایی متوجه باشند که عدم واکنش عملی آنها به تحریم‌های آمریکا، تبعات جدی در همکاری ایران با آژانس به همراه داشته و در نتیجه نگرانی خود آنان از برنامه هسته‌ای را افزایش خواهد داد.

🔸 در عین حال احتمال می‌رود که آمریکا با هدف تحریک ایران و ایجاد تنش‌های محدود و کنترل‌شده در خلیج فارس، اقدام به توقیف و بازرسی کشتی‌های تجاری از مبدأ و یا به مقصد ایران کند. ایران می‌تواند اعلام نماید که اولاً این اقدام قطعاً با پاسخ متقابل نیروهای نظامی ایرانی در توقیف کشتی‌ها روبرو خواهد و شد و ثانیاً نه‌فقط آمریکا بلکه همه کشورهایی که با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همکاری کنند، هدف این پاسخ خواهند بود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه