موانع پیش‌روی صلح در افغانستان

«موسسه خاورمیانه» همزمان با اولین دور مذاکرات طالبان و دولت افغانستان، به مشکلاتی که مانع پیش‌برد این مذاکرات می‌شوند، پرداخته است. ماروین جی‌وینبام، مدیر حوزه مطالعات افغانستان و پاکستان در این موسسه در یادداشتی مطرح می‌کند که اختلافات درونی طرفین، تاکنون مانع آغاز مذاکرات بوده است.

♦️ موانع پیش‌روی صلح در افغانستان

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 «موسسه خاورمیانه» همزمان با اولین دور مذاکرات طالبان و دولت افغانستان، به مشکلاتی که مانع پیش‌برد این مذاکرات می‌شوند، پرداخته است. ماروین جی‌وینبام، مدیر حوزه مطالعات افغانستان و پاکستان در این موسسه در یادداشتی مطرح می‌کند که اختلافات درونی طرفین، تاکنون مانع آغاز مذاکرات بوده است.

🔹 در دولت افغانستان، اختلافات اولیه میان اشرف‌غنی و عبدالله‌عبدالله در تشکیل دولت و سپس تشکیل هیئت مذاکره‌کننده، اراده کابل جهت مذاکرات را تضعیف نموده بود. در میان اعضای طالبان نیز به نظر می‌رسد اختلافات درون‌تشکیلاتی بر سر مطالبات احتمالی در مذاکرات و چگونگی بیان این مطالبات به تغییراتی در اعضای هیئت مذاکره‌کننده این گروه انجامید.

🔹 مسأله دیگر اینکه آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان که متهم به آدم‌ربایی، قتل و ترور بودند، نه‌تنها با مخالفت‌های داخلی بلکه با مخالفت برخی دولت‌های خارجی به‌خصوص فرانسه و استرالیا مواجه شد. چرا که ۷ تن از این زندانیان متهم به قتل اتباع‌ این دو کشور بودند. با این وجود نهایتاً پافشاری طالبان منجر به آزادی همه آن‌ها گردید و آن ۷ نفر نیز صرفاً در قطر در حبس خانگی قرار گرفتند.

🔹 در این یادداشت اشاره شده است که آمریکا نه‌تنها واکنش منفی به آزادی زندانیان طالبان که به قتل سربازانش متهم بودند نشان نداد، بلکه عدم اعتنای دولت آمریکا به تداوم ارتباط طالبان با القاعده و تعجیل در آغاز مذاکرات نیز برای برخی ناظران تعجب‌برانگیز بود. نکته‌ای که می‌تواند نشان‌گر اراده دولت ترامپ برای بهره‌برداری انتخاباتی از این مذاکرات باشد.

🔹 با این حال در یادداشت مذکور آمده است اراده اشرف‌غنی برای حفظ قدرت، هم‌چنان مانعی جدی است. وی صریحاً بیان داشته که ضرورت صلح، تقسیم قدرت سیاسی نیست. احتمال دارد که او با هراس‌افکنی نسبت به تبعات قدرت‌یابی طالبان، درصدد تشدید دوقطبی‌های اجتماعی برای حفظ قدرت سیاسی‌اش برآید.

🔸 گرچه اولین دور از مذاکرات صلح میان هیئت‌های مذاکره‌کننده طالبان و دولت افغانستان در دوحه برگزار شد، ولی پیشینه طولانیِ ستیز میان دو طرف در کنار عدم درک متقابل از خواسته‌های یکدیگر و فاصله بعید این مطالبات، رسیدن به صلحی پایدار در افغانستان را بسیار سخت و زمان‌بر خواهد کرد.

(https://www.mei.edu/blog/weekly-briefing-bumps-way-afghan-peace-talks)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه