اهداف تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا یک روز پس از ادعای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های دفاعی و هسته‌ای ایران به اتهام «مشارکت در فعالیت‌های ایران در زمینه تسلیحات متعارف» وضع کرد.

♦️ اهداف تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
 
📝#تحلیل_کوتاه 
 
🔹 وزارت خزانه‌داری آمریکا یک روز پس از ادعای فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های دفاعی و هسته‌ای ایران به اتهام «مشارکت در فعالیت‌های ایران در زمینه تسلیحات متعارف» وضع کرد. در این فهرست، نام ۱۱ نفر از جمله بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به چشم می‌خورد. هم‌چنین دو شرکت ماموت‌دیزل و گروه صنعتی ماموت نیز به دلیل ارتباط با گروه صنعتی شهید همت، تحت تحریم قرار گرفتند.
 
🔹 وزارت خزانه‌داری در اقدامی دیگر، تحریم‌های وزارت دفاع و سازمان صنایع دفاعی ایران را با برچسب «ممنوعیت‌های مرتبط با مبادلات تسلیحاتی ایران» به‌روزرسانی کرد. علاوه بر این، تحریم سازمان انرژی اتمی نیز به بهانه ارتباط با برنامه موشکی ایران، به‌روز شد. پرسش اینجاست در شرایطی که تحریم‌های پیشین نیز تأثیری در پیشبرد اهداف آمریکا نداشته، چه اهدافی از اِعمال تحریم‌های جدید دنبال می‌شود؟
 
۱- دولت‌مردان آمریکایی به خوبی نسبت به بی‌اثری ادعای فعال‌سازی مکانیسم ماشه واقف هستند. به همین دلیل در شرایطی که هیچ کشوری حاضر به پذیرش این امر و التزام به اجرای قطعنامه‌های تحریمی پیش از برجام نشد، لازم دانستند به عنوان اثری از تبعات فعال‌سازی مکانیسم ماشه، این نمایش خبری را اجرا کنند.
 
 ۲- به‌روزرسانی تحریم‌های سازمان انرژی اتمی و وزارت دفاع با برچسب‌های تسلیحاتی، می‌تواند رفع تحریم‌ها در دولت احتمالی دموکرات‌ها را با مشکل مواجه کند. زیرا با مرتبط کردن موضوعات مختلف به یکدیگر و پیچیده کردن تار و پود تحریم‌ها، کسب موافقت جهت رفع تحریم‌های مرتبط با ادعاهای تسلیحاتی آمریکا علیه ایران، در هیئت حاکمه این کشور دشوارتر می‌شود.
 
۳- تحریم گروه صنعتی ماموت با توجه به اهمیت آن در تولید ماشین‌آلات سنگین و به‌ویژه تولید انحصاری اسکانیا در ایران، اهمیت می‌یابد. این تحریم می‌تواند با هدف ایجاد محدودیت در فرآیند حمل‌ونقل کالا و خدمات در کشور و افزایش آسیب به معیشت عمومی انجام شده باشد.
 
🔸 با توجه به تکاپوی دولت‌مردان کاخ سفید برای اثبات فعال‌شدن مکانیسم ماشه، در هفته‌های پیش‌رو و به‌ویژه با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باید در انتظار افزایش بی‌رویه تحریم‌ها بر دیگر افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران بود. هم‌چنین به نظر می‌رسد به‌طور خاص بر مصادیق بیشتری از شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی که گمان می‌برند در خنثی‌سازی تحریم‌ها مؤثرند، تمرکز خواهند کرد.
 
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه