نبرد روایت‌ها از دلایل شکست تشکیل کابینه در لبنان

روز گذشته «مصطفی ادیب»، کمتر از یک ماه پس از آغاز مأموریت برای تشکیل کابینه جدید لبنان از این موضوع انصراف داد و گفت: «برایم روشن شد، توافقی که بر اساس آن، این مأموریت را پذیرفته بودم، دیگر پابرجا نیست». در این میان اما بازهم یک پرسش تکراری مطرح است و آن اینکه: چرا دولت جدید در لبنان تشکیل نشد؟

♦️ نبرد روایت‌ها از دلایل شکست تشکیل کابینه در لبنان

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 روز گذشته «مصطفی ادیب»، کمتر از یک ماه پس از آغاز مأموریت برای تشکیل کابینه جدید لبنان از این موضوع انصراف داد و گفت: «برایم روشن شد، توافقی که بر اساس آن، این مأموریت را پذیرفته بودم، دیگر پابرجا نیست». در این میان اما بازهم یک پرسش تکراری مطرح است و آن اینکه: چرا دولت جدید در لبنان تشکیل نشد؟

🔸 در ساعات نخست پس از اعلام انصراف ادیب از تشکیل کابینه جدید لبنان، تقریباً هردو جناح هشت و ۱۴ مارس، دیگری را مسئول شکست در تشکیل دولت اعلام کردند. «سعد الحریری» گفت: «افرادی که از شکست ابتکار عمل رئیس‌جمهور فرانسه خوشحال شدند، برای از دست رفتن این فرصت استثنائی، انگشتان خود را خواهند گزید». دفتر مطبوعاتی «نبیه بری» نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: «هیچ‌کس به اندازه ما به ابتکار فرانسه متعهد نبود؛ اما کسانی هستند که برخلاف اصول، این روند را به شکست کشاندند».

🔸 با این وجود، برخی معتقدند فشار ریاض به الحریری برای پرهیز از مشارکت در دولت جدید، عامل شکست آن بوده است. «ناصر قندیل»، سردبیر روزنامه البناء لبنان می‌نویسد: «در صورت تشکیل دولت، ریاض آماده کنار گذاشتن سعد و میزبانی برادرش بهاء و نخست‌وزیران سابق لبنان است». در مقابل اما مخالفان هشت مارس معتقدند، پافشاری حزب‌الله و امل برای انتخاب فردی وابسته به آن‌ها برای وزارت دارایی، مانع تشکیل دولت بوده است.

🔸 به هرروی فارغ از جنگ روایت‌ها درباره دلایل شکست تلاش‌های ادیب، به نظر می‌رسد برخی طرف‌های داخلی و خارجی مایل به تشکیل دولت در لبنان، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیستند. ریاض بازیگر خارجی هوادار این دیدگاه‌ است. حزب‌الله نیز نمی‌خواهد متأثر از فشار خارجی و محدودیت زمانی، امتیاز بدهد. فرانسه اما با هزینه‌ای که ماکرون از اعتبار سیاسی‌اش در پرونده لبنان خرج کرده، بیش از همه در معرض آسیب است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه