روایت وبسایت آمریکایی از واکنش مسالمت‌جویانه ایران به منازعه آذربایجان و ارمنستان

تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» در هفته‌های گذشته و همزمان با شعله‌ورشدن بحران میان آذربایجان و ارمنستان در مقاله‌ای واکنش ایران به درگیری مرزی میان آنها را مورد ارزیابی قرار داده است. این دو دولت پس از فروپاشی شوروی بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ مناقشه داشتند ولی این بار درگیری فراتر از این محدوده به خاک ارمنستان کشیده شده است.

♦️ روایت وبسایت آمریکایی از واکنش مسالمت‌جویانه ایران به منازعه آذربایجان و ارمنستان
 
 
📝#گزارش_کوتاه 
 
🔹 تارنمای «ریسپانسیبل‌استیت‌کرافت» در هفته‌های گذشته و همزمان با شعله‌ورشدن بحران میان آذربایجان و ارمنستان در مقاله‌ای واکنش ایران به درگیری مرزی میان آنها را مورد ارزیابی قرار داده است. این دو دولت پس از فروپاشی شوروی بر سر مالکیت منطقه قره‌باغ مناقشه داشتند ولی این بار درگیری فراتر از این محدوده به خاک ارمنستان کشیده شده است.
 
🔹 ایران به دلیل موقعیت ژئوپلتیک و وسعت سرزمینی خود، حضور قابل توجه اقوام آذری و هم‌چنین سابقه تاریخی هم‌زیستی با ارامنه، از مهم‌ترین همسایگان این دو کشور است و موضعش در خصوص این منازعه برای هر دو طرف اهمیت می‌یابد. جمهوری اسلامی نیز از دیرباز بر حل مسأله از طریق دیپلماسی تأکید داشته است.
 
🔹 در مقاله آمده است ایران دو ملاحظه را در این منازعه مدنظر دارد. اول، رابطه بسیار خوب آذربایجان با رژیم صهیونیستی، چنان‌که در سال ۲۰۱۷ با ۱۳۷ میلیون دلار، سومین خریدار تسلیحات از این رژیم بود. دوم تقویت موقعیت ترکیه در منازعات منطقه‌ای غرب آسیا که در دیگر بحران‌ها از جمله سوریه رودرروی جبهه مقاومت قرار دارد.
 
🔹 نویسنده مقاله مدعی است یک دیپلمات ارشد ایرانی که نامش ذکر نشده به وی گفته است:«ایران خواستار حل مسالمت‌آمیز مسأله به نفع تمامیت ارضی آذربایجان است ولی در صورت تمایل آذربایجان به راه‌حل نظامی، ایران خواستار حفظ وضع موجود خواهد بود».
 
🔸 همچنین به نظر می‌رسد ایران تمایلی ندارد که با تنش‌آفرینی در رابطه با ارمنستان، ائتلاف با روسیه در منطقه آسیبی ببیند. بنابراین طبعاً هم‌چنان از راهکار صلح‌آمیز حمایت کرده و طرفین درگیری را به استفاده از مجاری دیپلماتیک دعوت می‌کند. در عین حال که ملاحظات مربوط به هم‌وطنان آذری‌زبان و هم‌چنین اهمیت یک همسایه مسلمان با اکثریت شیعه‌مذهب را نیز درک می‌کند.
(https://responsiblestatecraft.org/2020/07/24/how-will-iran-respond-to-renewed-conflict-between-azerbaijan-and-armenia/)
 
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه