مأرب؛ عرصه تعمیق واگرایی‌ها

تعمیق واگرایی‌ها در جبهه ضد انصارالله را باید اصلی‌ترین مشخصه تحولات این‌روزهای مأرب دانست.

♦️مأرب؛ عرصه تعمیق واگرایی‌ها
 
📝#تحلیل_کوتاه
 
🔹تعمیق واگرایی‌ها در جبهه ضد انصارالله را باید اصلی‌ترین مشخصه تحولات این‌روزهای مأرب دانست. شکست سعودی‌ها در خرید زمان و جلوگیری از سقوط مأرب با واسطه کردن برخی کشورها، تشتت، اتهام زنی، چنددستگی قبایل مراد و از دست رفتن پیاپی مدیریت‌های جنوبی مأرب، از دلایل موثر بر بمباران‌های کور این مناطق توسط هواپیماهای سعودی است که خود از  فقدان استراتژی موثر و کارآمد در اتاق عملیات سعودی‌ها  حکایت دارد و ماحصل آن نیز تعمیق واگرایی میان ریاض و متحدین آن  خواهد بود.
 
🔸آرامش نسبی این روزهای جبهه جنوب مأرب محصول درایت و رایزنی مستمر‌ «محمدعلی الحاکم» از رهبران انصارالله با قبایل منطقه است که با هوشیاری از نارضایتی قبایل نسبت به عربستان و فرماندهان منصورهادی استفاده کرده، زمینه  آزادسازی بدون درگیری مدیریت‌های مرادنشین را فراهم آورده است. ارزش این درایت و دوراندیشی، پس از آزادسازی مأرب و مرحله مدیریت و تثبیت امنیت این استان با کمک قبایل بومی نمایان خواهد شد. 
 
🔸چاپ و انتشار پول بدون پشتوانه توسط دولت مستعفی نیز با محاصره مأرب، بیش از پیش ارزش و اعتبار خود را در دادوستدهای روزانه و نرخ تبدیل به دلار و ریال سعودی از دست داده است. تعطیلی صرافی‌های مهم برای حفظ ارزش این پول نیز نیز بیش از پیش اوضاع اقتصادی مأرب را به‌هم ریخته است. 
 
🔸اختلافات و خونخواهی‌های قبیله‌ای نیز در این آشفته بازار حاکم بر جبهه  مأرب تشدید شده و برخی قبایل به بهانه حمایت از قبایل منطقه، با لباس رسمی نیروهای نظامی  و با تانک و تجهیزات سنگین وارد منطقه شده اما به قبیله مقابل خود حمله‌ور می‌شوند. این امر بر آشفتگی و تشتت هرچه بیشتر اوضاع مدیریات جنوبی افزوده است. 
 
🔸سوالی که این روزها میان مردم و رسانه‌های ضد انصارالله مطرح می‌شود این است که نتیجه اتحاد انصارالله با ایران دسترسی به سامانه موشک‌های بالستیک و پهپادهای پیشرفته است که باعث شده حرف اول را در یمن بزند، اما دستاورد وابستگی منصور هادی به ائتلاف سعودی جز ترور، غارت، ناامنی و هرج و مرج روزافزون و کمبود سوخت چه بوده است؟ به نظر می‌رسد علاوه بر تحولات نظامی و اقتصادی، عرصه رسانه‌ای و افکار عمومی نیز در مسیر تعمیق واگرایی‌ها میان ریاض و متحدین یمنی آن قرار گرفته است.
 
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه