اهمیت توافق امارات و رژیم صهیونیستی از نگاه اندیشکده آمریکایی

اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی در یادداشتی به بررسی دلایل اهمیت توافق صلح امارات و رژیم صهیونیستی پرداخته و به چند پرسش، پاسخ داده است.

♦️ اهمیت توافق امارات و رژیم صهیونیستی از نگاه اندیشکده آمریکایی
 
 
📝#گزارش_کوتاه 
 
🔹 اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی در یادداشتی به بررسی دلایل اهمیت توافق صلح امارات و رژیم صهیونیستی پرداخته و به چند پرسش، پاسخ داده است:
 
۱- چرا اکنون: دلیل اصلی نیاز دولت آمریکا به یک دستاورد دیپلماتیک بوده است. در حالی که امارات هنوز در آغاز روند مذاکرات است و برای کسب امتیازات بیشتر باید تقلا کند.
 
۲- نقش آن در فرآیند صلح: احتمالاً نمونه‌هایی مانند این توافق با دولت‌های عربی دیگری که سابقه تنش نظامی با رژیم صهیونیستی را نداشته‌اند، منعقد شود، ولی این موضوع نه‌تنها کمکی به حل مسئله فلسطین نخواهد کرد بلکه روابط گروه‌های فلسطینی با این رژیم را نیز بیش از پیش خدشه‌دار می‌کند.
 
۳- زمان عادی‌سازی روابط با عربستان: احتمالاً دولت سعودی چندان به چنین توافقی نزدیک نباشد. موقعیت علمای مذهبی در کنار لقب خادمی حرمین‌شریفین مانع چنین توافقی است. گرچه به‌تدریج و محرمانه به این سمت حرکت خواهد کرد.
 
۴- اهمیت برای طرفین: انزوای آن‌ها در مقابل جبهه مقاومت را کاهش می‌دهد. امارات نیز سیاست یک‌جانبه‌گرایانه‌ای فارغ از فشارهای دیگر کشورهای عربی در پیش خواهد گرفت.
 
۵- برندگان و بازندگان: امارات ضمن تقویت روابط با هر دو حزب آمریکا، شاید برخی تسلیحات پیشرفته را خریداری کند. رژیم صهیونیستی نیز برخی نیازهای اطلاعاتی‌اش از منطقه را کسب خواهد کرد. بزرگترین بازندگان نیز گروه‌های فلسطینی هستند.
 
۶- عصر جدید: دوران نوینی آغاز شده ولی لزوماً سمت‌وسوی آن به صلح و ثبات بیشتر نخواهد بود. حداقل در کوتاه‌مدت تنش‌ها افزون می‌شود.
 
🔸 برخلاف نظر نویسنده این مقاله، امارات با برقراری روابط رسمی با رژیم صهیونیستی ریسک بزرگی کرده و منافع خود را در معرض خطر قرار داده است. به نظر می‌رسد امارات برای کمک به پیروزی ترامپ دست به این قمار زده باشد. قماری که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سود آوربودن یا نبودن آن را مشخص خواهد کرد.
 (https://www.csis.org/analysis/significance-israel-uae-deal)
 
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه