امکان تکرار مناظره کارتر-ریگان در مناظره ترامپ-بایدن

اندیشکده بروکینگز در آستانه برگزاری مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به ارزیابی امکان پیروزی بایدن بر ترامپ در این مناظره‌ها همانند پیروزی ریگان بر کارتر در مناظره سال 1980 پرداخته است. آیا ترامپ نیز مانند کارتر یک‌دوره‌ای می‌شود؟

♦️ امکان تکرار مناظره کارتر-ریگان در مناظره ترامپ-بایدن
 
 
📝#گزارش_کوتاه 
 
🔹 اندیشکده بروکینگز در آستانه برگزاری مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به ارزیابی امکان پیروزی بایدن بر ترامپ در این مناظره‌ها همانند پیروزی ریگان بر کارتر در مناظره سال ۱۹۸۰ پرداخته است. آیا ترامپ نیز مانند کارتر یک‌دوره‌ای می‌شود؟
 
🔹 در مقاله بروکینگز آمده است محبوبیت کارتر در آن زمان ۴۵/۵ درصد بود که کمترین میزان برای رؤسای جمهور تا آن زمان بود و رکورد این سقوط فقط توسط ترامپ شکسته شد که محبوبیتش در میانگین نظرسنجی‌ها نزدیک ۴۰ درصد است. جز این شباهت‌های دیگری نیز میان ترامپ و کارتر وجود دارد:
 
۱- هر دو با بحران‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شدند. کارتر با تسخیر سفارت آمریکا در تهران و ترامپ با شیوع ویروس کرونا.
 
۲- هر دو با مشکلات اقتصادی بزرگی روبرو شدند. در زمان کارتر تورم به‌طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و دورقمی شد و اکنون نیز ترامپ با مشکل بیکاری فزاینده دست‌وپنجه نرم می‌کند.
 
۳- هیچ‌کدام قادر به تحقق «سورپرایز اکتبر» نیستند. نه کارتر توانست گروگان‌ها را با مذاکره یا حتی حمله نظامی آزاد کند و نه امیدی به کشف واکسن تا پیش از انتخابات امسال وجود دارد.
 
۴- هر دو بدون رویکرد ایجابی درصدد هراس‌آفرینی نسبت به رقیب خود هستند. کمپین کارتر، ریگان را نژادپرست و جنگ‌طلب عنوان کرد و ترامپ نیز بایدن را پیرمردی ضعیف و خواب‌آلود می‌نامد.
 
🔹 مقاله بروکینگز می‌افزاید با همه این‌ها ریگان در مناظره‌ها نه به‌سان مردی جنگ‌افروز بلکه بسیار متین ظاهر شد و توانست با مقایسه وضعیت فعلی با چهار سال قبل از آن، اقبال عمومی را کسب کند. بایدن نیز می‌بایست در مناظره‌ها نشان دهد برخلاف تبلیغات ترامپ، یک «سوسیالیست خطرناک» نیست و می‌تواند رهبری آمریکا را در دست بگیرد.
 
🔸 علی‌رغم امیدواری نویسنده به برتری بایدن در مناظره‌ها، تجربه مناظره‌های دوره قبل نشان می‌دهد ترامپ از ترفندهای مردم‌پسند متعددی برای ضربه به رقیب استفاده می‌کند. به‌ویژه که بایدن تاکنون نشان داده فاقد روحیه تهاجمی لازم برای حمله به کمپین ترامپ می‌باشد. امری که در مناظره‌ها بسیار اهمیت می‌یابد.
منبع
 (https://www.brookings.edu/blog/fixgov/2020/09/25/in-the-upcoming-presidential-debate-can-biden-pull-a-reagan/)
 
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه