تحلیل گروه بین‌المللی بحران از جنگ قره‌باغ

گروه بین‌المللی بحران در گزارشی درباره جنگ جدید در قره‌باغ، روسیه را مهم‌ترین بازیگری می‌داند که به دلیل روابط خوب با آذربایجان و ارمنستان، می‌تواند به استقرار آتش‌بس کمک کند.

♦️ تحلیل گروه بین‌المللی بحران از جنگ قره‌باغ

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹گروه بین‌المللی بحران در گزارشی درباره جنگ جدید در قره‌باغ، روسیه را مهم‌ترین بازیگری می‌داند که به دلیل روابط خوب با آذربایجان و ارمنستان، می‌تواند به استقرار آتش‌بس کمک کند. مسکو سال ۲۰۱۶ نیز توانست با میانجی‌گری به درگیری‌ها پایان دهد. با این حال، اکنون آذربایجان به گروه مینسک که روسیه نیز جزوی از آن محسوب می‌شود، بی‌اعتماد شده است.

🔹 نویسنده در بخش نخست گزارش به تاریخچه درگیری‌های آذربایجان و ارمنستان در جنگ ۱۹۹۴-۱۹۹۲ می‌پردازد که در پی آن، علاوه بر قره‌باغ، هفت منطقه از اطراف آن در تسلط ارمنستان قرار گرفت، ده‌ها هزار نفر جان خود از دست دادند و صدها هزار نفر نیز آواره شدند. گروه بحران، از سال ۲۰۱۵ تاکنون، حدود ۳۰۰ حادثه و بیش از ۲۵۰ کشته و زخمی را در میان نظامیان و غیرنظامیان این منطقه ثبت کرده است.

🔹 در ادامه این گزارش به برخی از عوامل مؤثر در ایجاد درگیری‌های اخیر اشاره می‌شود؛ ازجمله اینکه باکو در درگیری‌های سال ۲۰۱۶ اگرچه توانست کنترل دو منطقه را از ایروان پس بگیرد، اما همچنان بخش مهمی از مناطق در اشغال ارمنستان باقی مانده و آوارگان جنگ اوایل دهه ۱۹۹۰ امکان بازگشت به خانه‌های خود را ندارند. از سوی دیگر اعضای گروه مینسک از اکتبر گذشته تاکنون از مناطق موردمناقشه بازدید نداشته و از ژانویه ۲۰۲۰ نیز با وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان دیدار نکرده‌اند.

🔹 نویسنده معتقد است ارمنستان و آذربایجان، تمایلی به حضور نیروهای حافظ صلح ندارند. ازسوی دیگر ارمنستان به‌ویژه نمی‌خواهد با شدت یافتن درگیری‌ها، بیش از شرایط کنونی به روسیه تکیه کند. اما از سوی دیگر ایروان از حمایت آنکارا از باکو احساس خطر می‌کند؛ زیرا از این واقعیت آگاه است که مسکو تمایلی به تنش در روابط خود با آنکارا ندارد.

🔹 در بخش دیگری از گزارش گروه بین‌المللی بحران آمده است: «متوقف کردن درگیری‌های فعلی، احتمالاً دشوارتر از سال ۲۰۱۶ است. آن زمان روسیه توانست آذربایجان را متقاعد کند که امکان بازپس‌گیری مناطق موردنظر ازطریق مذاکره وجود دارد…از سوی دیگر، افزایش شمار تلفات، باعث کاهش احتمال موفقیت مذاکرات خواهد شد».

🔹 نویسنده در پایان معتقد است با توجه به کاهش اهمیت این منطقه در سیاست‌های واشنگتن، مسکو و رهبران اروپایی اکنون مهم‌ترین گزینه برای میانجی‌گری ازطریق پیشنهاد کمک‌های اقتصادی و حمایت از آوارگان در قبال تعهد طرفین به آغاز گفت‌وگوها هستند.

منبع

(https://www.crisisgroup.org/europe-central-asia/caucasus/nagorno-karabakh-conflict/containing-violence-south-caucasus)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه