نقش نظرسنجی‌ها در تحلیل رقابت‌های انتخاباتی 2020 آمریکا

مؤسسات نظرسنجی آمریکا برای رصد انتخابات 2020 با چالشی بزرگ روبرو شده‌اند. در شرایط دوقطبی شدید، ممکن است برخی شهروندان به نامزدی در انتخابات رأی بدهند که در نظرسنجی‌ها نام او را بیان نکرده‌اند.

اندیشکده راهبردی تبیین- با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، بررسی وضعیت نامزدها در این رقابت دوقطبی و افراطی ترامپ و بایدن اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. با توجه به تأثیر اختلاف سیاست خارجی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در قبال برجام، رصد این رقابت نه‌تنها برای شهروندان ایالات‌متحده بلکه برای سیاست‌مداران و تحلیل‌گران ایرانی نیز اهمیت فراوان دارد. در این بین، نظرسنجی‌های مؤسسات افکارسنجی و رسانه‌های عمومی از مهم‌ترین شاخص‌های درک صحنه رقابت‌های انتخابات هستند. امروزه مشخص شده که تحقیقات نظرسنجی ابزاری حیاتی برای پاسخ به پرسش‌هایی درباره رفتار انتخاباتی شامل مشارکت سیاسی، نحوه تصمیم‌گیری رای‌دهندگان، افکار عمومی و تاثیرات کمپین‌های انتخاباتی است[۱].

 

پیشینه نظرسنجی

از ۱۹۳۶ که برای اولین بار نظرسنجی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده به کار گرفته شد، فناوری دچار دگرگونی چشمگیری شده است. به طوری که رسانه‌ها، انجمن‌ها، نامزدها و پژوهشگران از فناوری‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی برای انجام نظرسنجی استفاده می‌کنند. بدون تردید نظرسنجی پیش از انتخابات معیار بسیار خوبی برای راستی‌آزمایی نتایج انتخابات در آمریکا به شمار می‌رود[۲]. در نیمه اول قرن بیستم، مهمترین نظرسنجی‌های سیاسی توسط مجله‌ای با عنوان «لیترِری دایجِست[۳]» انجام می‌شد. این نشریه فرم‌های نظرسنجی‌ها را از طریق پُست به مخاطبانش می‌رساند تا بتواند نتایج انتخابات را برآورد کند. در حالی‌که برآورد مناسبی از انتخابات سال‌های ۱۹۲۸ و ۱۹۳۲ ارائه داد، اما برآورد آن از انتخابات ۱۹۳۶ که در آن پیش‌بینی کرده بود «لَندون[۴]» از «روزِوِلت[۵]» پیشی می‌گیرد، خطا بود[۶]. نظرسنجی این مجله با دو عیب بزرگ همراه بود: اول اینکه که افراد پاسخ‌دهنده عمدتاً از فهرست افراد دارای عضویت مجله انتخاب می شدند که از طبقات اجتماعی بالا و متوسط بودند. در مورد دوم این مشکل پیش آمد که از میان ۱۰ میلیون که فرم نظرسنجی برای‌شان ارسال شده بود، تنها ۴/۲ میلیون پاسخ دادند[۷].

 

 

در همین راستا اولین مطالعات دانشگاهی درباره ارتباط افکارعمومی و رای‌دهی در دهه ۱۹۴۰ انجام شد و نشان داد گروهی کوچک از شهروندان، اطلاعات فراوانی درباره حکومت و ایده‌های روشنی درباره مسائل مختلف دارند، اما اکثریت افراد تقریباً هیچ چیز درباره حکومت نمی‌دانند. ولی طی گذر زمان رای‌دهندگان آمریکایی اطلاعات بیشتری درباره احزاب، نامزدها و سیاست‌های آنها کسب کرده‌اند[۸]. این مسئله را تا حد زیادی می‌توان به شبکه‌های تلویزیونی و اینترنت، به ویژه وجود شبکه‌های اجتماعی، نسبت داد.

 

مهم‌ترین مؤسسات نظرسنجی

در ایالات متحده مراکز و رسانه‌های متعددی اقدام به نظرسنجی می‌کنند. ولی فعالیت‌های افکارسنجی برخی از بقیه معتبرتر است. مؤسسه «گالوپ» که ۲۷ دسامبر ۱۹۳۵ بنیان نهاده شد، در ۲۰۰۵ مرکز نظرسنجی جهانی گالوپ را افتتاح کرد که به طور منظم در اکثر کشورهای جهان درباره موضوعات مختلف نظرسنجی می‌کند[۹].  این موسسه در یک نظرسنجی نشان داده که محبوبیت بایدن از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ با افت‌وخیزی نسبی افزایش یافته؛ به گونه‌ای که در ۲۰۱۹، ۵۳ درصد آمریکایی‌ها نگاهی مثبت و ۳۵ درصد نگاهی منفی نسبت به او داشته‌اند[۱۰].

 

مرکز تحقیقاتی «پیو» از مؤسساتی است که که از طریق تحقیقات جمعیت‌شناختی به افکارسنجی می‌پردازد. در حال حاضر مایکل دیماک[۱۱] رئیس این موسسه است که با کمک ۱۶۰ نیروی متخصص به فعالیت‌ ادامه می‌دهد[۱۲]. نظرسنجی پیو در ژوئن ۲۰۲۰ نشان داد ۹ درصد آمریکایی‌ها ترامپ را رئیس‌جمهوری متوسط ارزیابی و ۴۲ درصد او را رئیس‌جمهوری بسیار بد توصیف می‌کنند. در حالی است که ۲۹ درصد آمریکایی‌ها بایدن را رئیس‌جمهوری متوسط و ۲۸ درصد او را رئیس‌جمهوری بسیار بد تلقی می‌کنند[۱۳].

کالج اِمرسون[۱۴] از دیگر مؤسسات افکارسنجی است. این مرکز شعبه‌ای از «انجمن آمریکایی تحقیقات افکارعمومی» است که متخصصان آن از دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، نهادهای حکومتی و خصوصی جذب شده‌اند[۱۵]. طی نظرسنجی این مرکز در آگوست ۲۰۲۰ این نتیجه به دست آمد که از میان ۱۵۶۷ رای‌دهنده احتمالی ۵۱ درصد به بایدن و ۴۹ درصد به ترامپ رای خواهند داد[۱۶].

«مورنینگ کانسالت[۱۷]» یکی دیگر از مؤسسات نظرسنجی است که فعالیت خود را در واشنگتن‌دی‌سی در ۲۰۱۴ آغاز کرد[۱۸]. طبق نظرسنجی این مؤسسه در آگوست ۲۰۲۰، از میان ۴۰۰۰ رأی‌دهنده احتمالی ۵۲ درصد به بایدن و ۴۳ درصد به ترامپ رای خواهند داد[۱۹].

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr2', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr2", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

موسسه نظرسنجی «هَریس[۲۰]» از مراکز افکارسنجی معتبر در آمریکاست که طی یک نظرسنجی در اوت ۲۰۲۰ بیان داشت فقط ۲۴ درصد از رای‌دهندگان سیاه‌پوست اقدامات ترامپ را تایید می‌کنند[۲۱]. همچنین مرکز تحقیقات افکارعمومی «راپِر[۲۲]» وابسته به دانشگاه کُرنِل که در ۱۹۴۷ تاسیس شد، داده‌های نظرسنجی از دهه ۱۹۳۰ را در آرشیو خود نگهداری می‌کند[۲۳]. مؤسسه «اُدوم[۲۴]» که ۱۹۲۴ پایه‌گذاری شد و نیز «کنسرسیوم بین دانشگاهی برای تحقیقات سیاسی و اجتماعی[۲۵]» از دیگر مؤسسات نظرسنجی حوزه علوم اجتماعی در آمریکا هستند. علاوه بر این مؤسسات، رسانه‌هایی نظیر «اِی‌بی‌سی‌نیوز»، «اِن‌بی‌سی‌نیوز»، «یواِس‌اِی‌تودِی» «نیویورک‌تایمز»، «سی‌اِن‌اِن»، «واشنگتن‌پست» و «سی‌بی‌اِسنیوز» از دهه ۱۹۷۰ اقدام به نظرسنجی درباره مسائل مختلف کرده‌اند که معمولا نظرسنجی‌های این رسانه‌ها به صورت مشترک با یکدیگر یا با دیگر مؤسسات نظرسنجی انجام می‌شود.

 

اعتبار نظرسنجی‌ها

نتایج‌ نظرسنجی‌ها برای کمپین‌های انتخاباتی بسیار حیاتی است. زیرا برای استراتژیست‌ها این امکان را فراهم می‌آورد تا تاکتیک‌های مناسبی اتخاذ کنند. در صورتی که نظرسنجی‌ها با دقت و صحت بالا انجام نشوند می‌تواند احتمال شکست یک نامزد را افزایش دهد، چنان‌که در انتخابات ۲۰۱۶ از میان ۶۷ نظرسنجی که در سطح ملی انجام شد، تنها ۴ نظرسنجی نشان دادند که ترامپ در صدر قرار دارد[۲۶]. عمده مؤسسات میزان پشتیبانی از ترامپ را کمتر از حد، برآورد کردند. همچنین سوگیری عدم پاسخ‌دهی نیز وجود داشت به گونه‌ای که برخی از طبقات اجتماعی حامی ترامپ مانند رای‌دهندگان کم‌سوادتر در نظرسنجی‌ها شرکت نکردند. در نهایت این‌که مؤسسات نظرسنجی به سراغ رأی‌دهندگان احتمالی هم می‌روند در صورتی که شرکت آنها در انتخابات کاملاً قطعی نیست[۲۷]. آنچه به طور خاص مؤسسات نظرسنجی در ایالات‌متحده را شگفت‌زده کرد این‌که ایالت‌های ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان و اوهایو که با وجود اتحادیه‌های قدرتمند کارگری، پایگاه سنتی دموکرات‌ها به شمار می‌رفتند، به ترامپ رای دادند[۲۸]. همچنین حامیان ترامپ برخلاف حامیان دموکرات‌ها، به طور گسترده در انتخابات شرکت کردند[۲۹]. با این حال، این خطا را نمی‌توان به همه ادوار تعمیم داد.  در یک نمونه، جدول زیر دقت نتایج مؤسسه نظرسنجی هریس طی ۴ دوره انتخاباتی را نشان می‌دهد[۳۰]:

ضرورت خوانش صحیح نظرسنجی‌ها

برای اعتبارسنجی نظرسنجی‌ها باید چند نکته را مد نظر قرار داد:

  1. حامیان مالی: گروه‌های ذی‌نفوذ حامی مالی یک مؤسسه نظرسنجی، حامیان یک نامزد خاص هم هستند. بنابراین رسانه‌ها پس از این‌که از صحت و دقت نظرسنجی‌ها اطمینان یافتند باید دست به انتشار آنها بزنند
  2. جامعه هدف: این‌که پرسش‌شوندگان از سالمندان، رأی‌دهنده‌گان احتمالی یا «رأی‌دهند‌ه‌گان ثبت‌نام‌کرده[۳۱]» بوده‌اند، می‌تواند اعتبار نظرسنجی‌ها را تا حدودی تعیین کند. از نظر کمّی نیز معمولاً جامعه آماری بیش از ۲۰۰۰ نفر پذیرفتنی است[۳۲]. علاوه بر این جامعه آماری باید به صورت تصادفی انتخاب شده باشد بدین معنا که احتمال برابری برای انتخاب هر پاسخ‌دهنده وجود داشته باشد[۳۳].
  3. روش‌های جمع‌آوری: نظرسنجی‌هایی که تنها با اتکا به تلفن‌های ثابت انجام شده، معتبر نخواهند بود. روش‌های میدانی معتبرتر است. در همین راستا نمی‌توان به نظرسنجی‌های اینترنتی کمپین‌های انتخاباتی اطمینان کرد[۳۴].
  4. پرسش‌های نظرسنجی: سؤالات نظرسنجی باید قابل فهم و غیرجانبدارانه باشد[۳۵].

 

نتیجه‌گیری

هر چه به ۳ نوامبر ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم، مؤسسات نظرسنجی به تلاش‌های خود برای پیش‌بینی دقیق نتایج انتخابات می‌افزایند. فعلاً براساس نظرسنجی‌های مختلف بایدن چه در سطح ملی، چه در آرای الکترال و چه در اکثر ایالت‌های کلیدی از ترامپ پیشی‌گرفته است. در ۲۰۱۶ نیز بر طبق نظرسنجی‌ها کلینتون از ترامپ جلوتر بود اما در انتخابات امسال فاصله بایدن از ترامپ نسبت به فاصله کلینتون از ترامپ بیشتر است[۳۶]. براساس نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده که بایدن ۳۱۹ از ۵۳۸ رأی الکترال را ببرد. همچنین انتظار می‌رود شانس بایدن برای کسب آرای مردمی حدود ۴/۸۲ درصد باشد[۳۷]. ولی وب‌سایت «سیاست واقعی و شفاف» تصویری متفاوت از این رقابت تنگاتنگ می‌دهد که طبق آن بایدن ۶/۴۹ درصد و ترامپ ۹/۴۲ درصد آرا را کسب خواهد کرد.

 

[phps] if ( get_post_meta($post->ID, 'stitr3', true) ) : [/phps] [quote align="left"] [phps] echo get_post_meta($post->ID, "stitr3", true);[/phps] [/quote] [phps] endif; [/phps]

 

همچنین بایدن ۲۱۲ و ترامپ ۱۱۵ رأی الکترال کالج را در اختیار دارند و تکلیف ۲۱۱ رأی هنوز مشخص نیست[۳۸]. با آن‌که تجربه‌های پیشین نشان داده است که بایدن از ظرفیت لازم برای جذب آرای مردمی برخوردار نیست اما در این دوره از انتخابات به دلیل عملکرد نه‌چندان مطلوب دولت ترامپ، تمایل به بایدن بیشتر شده است. ولی نمی‌توان با اطمینان از پیروزی بایدن سخن گفت. سیاست‌های ترامپ در هفته‌های پیش‌رو می‌تواند نتیجه انتخابات را دگرگون سازد. اعلام کشف واکسن کرونا، بهبود وضعیت اشتغال، تاکتیک‌های ترامپ در مناظرات انتخاباتی و نمایش‌های تبلیغاتی در حوزه سیاست خارجی می‌تواند شانس ترامپ را بیشتر کند. علاوه بر این باید به جامعه آماری ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفری نظرسنجی‌ها نسبت به جمعیت ۳۲۰ میلیونی آمریکا توجه کرد. همچنین باید دید آیا رأی دهندگان احتمالی که در نظرسنجی‌ها به بایدن رای داده‌اند در انتخابات شرکت خواهند کرد یا نه. چنین عواملی سبب می‌شود که نتوان به طور قطع از پیروزی هیچ‌کدام از نامزدهای این دوره از انتخابات سخن گفت.

 

منابع و پی‌نوشت‌ها

[۱] D. Sunshine Hillygus, “The Evolution of Election Polling in the United State”, Public Opinion Quarterly, Volume 75, Issue 5, Special Issue 2011, Pages 962–۹۸۱٫

[۲] D. Sunshine Hillygus, “The Evolution of Election Polling in the United State”, Public Opinion Quarterly, Volume 75, Issue 5, Special Issue 2011, Pages 962–۹۸۱٫

[۳] Literary Digest

[۴] Landon

[۵] Roosevelt

[۶] Michael W. Traugott, “Polls and the Media”, the International Encyclopedia of Communication, 26 January 2013, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781405186407.wbiecp071.pub2

[۷] “Case Study I: The 1936 Literary Digest Poll”, https://www.math.upenn.edu/~deturck/m170/wk4/lecture/case1.html

[۸] James Q. Wilson, John J. DiIulio, Jr., Meena Bose, American Government: Institutions and Policies, 2012, New York: Cengage Learning.

[۹] Robert D. Tortora, Rajesh Srinivasan, Neli Esipova, “The Gallup World Poll”, Survey Methods in Multinational, Multiregional, and Multicultural Contexts, 2010, New York: John Wiley & Sons, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9780470609927.ch31

[۱۰] Lydia Saad, Megan Brenan, “Biden Maintaining Majority Favorable Rating”, May 15, 2019, https://news.gallup.com/poll/257612/biden-maintaining-majority-favorable-rating.aspx

[۱۱] Michael Dimock

[۱۲] “About Pew Research Center”, ۲۰۲۰, https://www.pewresearch.org/about/

[۱۳] “Public’s Mood Turns Grim; Trump Trails Biden on Most Personal Traits, Major Issues”, Pew Research Center, June 30, 2020, https://www.pewresearch.org/politics/2020/06/30/publics-mood-turns-grim-trump-trails-biden-on-most-personal-traits-major-issues/

[۱۴] Emerson College Polling

[۱۵] “Emerson College Polling”, ۲۰۲۰, https://www.emerson.edu/academics/academic-departments/communication-studies/emerson-college-polling

[۱۶] “Latest Polls”, FiveThirtyEight, September 1, 2020, https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/

[۱۷] Morning Consult

[۱۸] “Morning Consult”, ۲۰۲۰, https://morningconsult.com/company/about/

[۱۹] “Latest Polls”, FiveThirtyEight, September 1, 2020, https://projects.fivethirtyeight.com/polls/president-general/

[۲۰] The Harris Poll

[۲۱] “Poll: Trump approval rises among black, Hispanic voters amid convention”, The Hill, September 2020, https://thehill.com/hilltv/what-americas-thinking/514174-poll-trump-approval-rises-among-black-hispanic-voters

[۲۲] The Roper Center for Public Opinion Research

[۲۳] “About the Center”, Roper Center for Public Opinion Research, 2020, https://ropercenter.cornell.edu/about-us/about-center

[۲۴] Odum Institute

[۲۵] ICPSR (Inter-University Consortium for Political and Social Research)

[۲۶] Nathan Bomey, “How did pollsters get Trump, Clinton election so wrong?”, USA TODAY, November 9, 2016, https://www.usatoday.com/story/news/politics/elections/2016/2016/11/09/pollsters-donald-trump-hillary-clinton-2016-presidential-election/93523012/

[۲۷] Andrew Mercer, Claudia Deane, Kyley, McGeeney, “Why 2016 election polls missed their mark”, Pew Research Center, November 9, 2016, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2016/11/09/why-2016-election-polls-missed-their-mark/

[۲۸] Alexia Fernandez Campbell, “One Reason the Rust Belt Turned Red” The Atlantic, November 14, 2016, https://www.theatlantic.com/business/archive/2016/11/one-reason-the-rust-belt-turned-red/507611/

[۲۹] Nate Cohn, “A 2016 Review: Why Key State Polls Were Wrong About Trump”, The New York Times, May 31, 2017, https://www.nytimes.com/2017/05/31/upshot/a-2016-review-why-key-state-polls-were-wrong-about-trump.html

[۳۰] “Presidential Poll Performance 2000”, National Council on Public Polls, January 3, 2001, http://www.ncpp.org/?q=node/20

[۳۱] Registered Voters

[۳۲] Emma Grey Ellis, “Here’s How to Properly Read an Election Poll”, Wired, June 7, 2020, https://www.wired.com/story/polls-explained/

[۳۳] James Q. Wilson, John J. DiIulio, Jr., Meena Bose, American Government: Institutions and Policies, 2012, New York: Cengage Learning.

[۳۴] Emma Grey Ellis, “Here’s How to Properly Read an Election Poll”, Wired, June 7, 2020, https://www.wired.com/story/polls-explained/

[۳۵] Craig Helmstetter, Sara Porter, “How to tell if a political poll is credible”, MPR news, February 25, 2020, https://www.mprnews.org/story/2020/02/25/how-to-tell-is-a-political-poll-is-credible

[۳۶] Steven Shepard, “Polls show Biden routing Trump. Here’s how to read them”, Politico, July 19, 2020, https://www.politico.com/news/2020/07/19/biden-trump-polls-matchup-369261

[۳۷] Leonid Bershidsky, “Biden Has 69.4% Chance of Winning Election: FiveThirtyEight”, Bloomberg, September 4, 2020, https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-09-03/biden-has-69-4-chance-of-winning-election-fivethirtyeight

[۳۸] Real Clear Politics Election 2020, 2020, https://www.realclearpolitics.com/

ارسال دیدگاه