تنش بریتانیا با اتحادیه اروپا درباره توافق تجاری برگزیت

اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی، به پرسش‌هایی در خصوص اختلافات اخیر دولت بوریس‌ جانسون با اتحادیه اروپا درباره توافق تجاری خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت پاسخ داده است.

♦️ تنش بریتانیا با اتحادیه اروپا درباره توافق تجاری برگزیت
 
 
📝#گزارش_کوتاه 
 
🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در گزارشی، به پرسش‌هایی در خصوص اختلافات اخیر دولت بوریس‌ جانسون با اتحادیه اروپا درباره توافق تجاری خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا برگزیت پاسخ داده است.
 
۱️⃣ منشأ اختلاف چیست؟ هیچ طرفی اراده سیاسی لازم برای مذاکره‌ای واقعی و دشوار را ندارد. جانسون خواستار پرداخت یارانه در حمایت از شرکت‌های بریتانیایی در رقابت با دیگر شرکت‌های اروپایی است ولی اتحادیه اروپا آن را برخلاف نظام بازار آزاد می‌داند و عقب‌نشینی در چنین موضعی را سبب تشویق دیگر دولت‌ها به خروج از اتحادیه برمی‌شمارد.
 
۲️⃣ لایحه بازار داخلی چیست؟ طبق این لایحه دولت انگلستان مجاز می‌شود که از برخی مفاد برگزیت صرف‌نظر کند. طبق برگزیت ایرلند شمالی جزئی از بازار واحد اتحادیه باقی خواهد ماند و میان مرز آن با انگلستان، قوانین گمرکی برقرار خواهد شد ولی لایحه بازار داخلی، این تعهدات را ملغی می‌کند.
 
۳️⃣ سرنوشت عدم توافق چیست؟ در هر حال انگلستان ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ از بازار واحد اتحادیه خارج می‌شود. در صورت عدم توافق، قواعد حاکم بر تجارت انگلیس با اتحادیه طبق مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود. در حالی که توافق می‌تواند محدودیت‌ها را به‌ویژه در بخش خودرو و کشاورزی کاهش دهد.
 
۴️⃣ تأثیر تنش بر آمریکا چیست؟ گرچه ترامپ از خروج بریتانیا از اتحادیه خشنود است ولی تا پیش از آن، بریتانیا به مثابه پُلی برای نفوذ آمریکا در بروکسل و ترغیب اروپا به تبعیت از مطلوبیت‌های آمریکا بود که در بلندمدت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به زیان روابط آمریکا با اتحادیه خواهد بود.
 
🔸 دولت بوریس جانسون امیدوار است بدون آن‌که امتیازی به اتحادیه بدهد، از عمل به تعهدات بریتانیا در برگزیت سر باز زند و امید دارد با انعقاد توافقی تجاری با دولت ترامپ، به مزایای اقتصادی بیشتری دست یابد ولی هنوز سرنوشت استقرار دوباره ترامپ در کاخ سفید مشخص نیست و شاید این مسئله یکی از دلایل تأخیر در حصول توافق تجاری برگزیت باشد.
منبع
 (https://www.cfr.org/in-brief/whats-going-brexit?utm_content=092820&utm_source=tw&utm_medium=social_owned)
 
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه