چند نکته درباره توافق بغداد و اربیل درباره «سنجار»

در روزهای اخیر و پس از چند روز گمانه‌زنی، سند بازگشت ثبات و عادی‌سازی شرایط در منطقه سنجار عراق که به توافق دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان عراق رسیده است، منتشر شد که درباره آن برخی نکات وجود دارد.

♦️ چند نکته درباره توافق بغداد و اربیل درباره «سنجار»
 
📝#تحلیل_کوتاه 
 
🔹 در روزهای اخیر و پس از چند روز گمانه‌زنی، سند بازگشت ثبات و عادی‌سازی شرایط در منطقه سنجار عراق که به توافق دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان عراق رسیده است، منتشر شد که درباره آن برخی نکات وجود دارد:
 
🔸 این سند در سه محور اداری، امنیتی و بازسازی و یک جدول ضمیمه که شامل تعیین اقدامات و مجریان است، منتشر شده و آنچنان که در عنوان توافق آمده، هدف از آن، عادی‌سازی شرایط امنیتی و اداری شهر، بازگشت آوارگان و آغاز بازسازی سنجار خواهد بود.
 
🔸 با وجود آنکه در بند چهارم جدول ضمیمه، قید شده که مسئولیت اخراج سازمان‌ها و گروه‌های مسلح غیرقانونی با فرماندهی عملیات مشترک و هیئت حشدالشعبی است، در بند نخست مربوط به اقدامات امنیتی سند آمده است که پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات، منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این توافق، به معنای پایان حضور نظامی حشدالشعبی حداقل در محدوده شهر سنجار است.
 
🔸 سند منتشرشده به صورت مشخص به اخراج نیروهای پ.ک.ک از سنجار و مناطق پیرامونی آن اشاره می‌کند. با این حال، یکی از اعضای ارشد پ.ک.ک در واکنش به این توافق، نیروهای پیشمرگه و ارتش ترکیه را فاقد نقشی در آزادسازی سنجار از داعش دانست و خروج از این منطقه را رد کرد.
 
🔸 در نقطه مقابل اما می‌توان قدرت‌یابی دولت اقلیم در سنجار را از پیامدهای اجرای توافق دانست. بازسازی این شهر به کمیته‌ای مشترک از دولت فدرال و دولت اقلیم با هماهنگی استانداری نینوا سپرده شده است. با توجه به عدم نقش‌آفرینی مؤثر ایزدی‌ها در این توافق، احتمالاً دست برتر با کردها و نیروهای پیشمرگه خواهد بود.
 
🔸 ترکیه و آمریکا احتمالاً از توافق صورت‌‌گرفته میان بغداد و ارببیل رضایت خواهند داشت. «قیس الخزعلی» اما در بیانیه‌ای، آن را به ضرر ایزدی‌ها دانست. سایر گروه‌های سیاسی و پارلمانی تاکنون، اظهار نظر روشنی درباره این توافق نداشته‌اند و انفعال پارلمان مقابل نخست‌وزیر همچنان ادامه دارد.
 
🔸 «مصطفی الکاظمی» با این توافق نشان داد الگوی خاصی برای حل مسائل و چالش‌های داخلی دارد: نادیده‌گرفتن برخی گروه‌ها، امتیاز به کردها و توافق با نظارت بازیگران خارجی. اینکه آیا این سبک، قابل تسری به سایر موضوعات ازجمله برخی اراضی مورد اختلاف مانند کرکوک هست یا خیر باید منتظر آینده ماند. فعلاً نخست‌وزیر عراق در حال پیشبرد اقدامات خود است.
 
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
 
▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه