اندیشکده خاورمیانه: آمریکا در باتلاق افغانستان

مؤسسه خاورمیانه در گزارشی ضمن ارزیابی سیاست خارجی آمریکا در قبال افغانستان پس از اشغال این کشور، نوشته است این سیاست به بن‌بست رسیده است.

♦️ اندیشکده خاورمیانه: آمریکا در باتلاق افغانستان

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 مؤسسه خاورمیانه در گزارشی ضمن ارزیابی سیاست خارجی آمریکا در قبال افغانستان پس از اشغال این کشور، نوشته است این سیاست به بن‌بست رسیده است. این گزارش به قلم ریچارد کلارک، مدیر این اندیشکده نوشته شده است. وی سابقه سه‌دهه فعالیت در پنتاگون، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا را دارد.

🔹 نویسنده که دستیار سیاسی‌نظامی وزیر خارجه دولت بوش بوده، نوشته است که بحث حمله به القاعده با روش‌هایی مانند حملات هوایی، موشکی و حتی پشتیبانی از جبهه شمال در افغانستان، از زمان دولت کلینتون وجود داشت ولی ایده اشغال کامل نظامی پس از ۱۱ سپتامبر مطرح شد و کلارک از مخالفان آن بوده است.

🔹 او اضافه کرده است که ایده اشغال کامل نظامی و حضور بلندمدت در افغانستان علی‌رغم فقدان استدلال‌های روشن، به دلیل فضاسازی‌های احساساتی پس از ۱۱ سپتامبر مورد تأیید مدیران ارشد دیپلماسی و امنیتی دولت بوش قرار گرفت. آمریکا از تجارب انگلستان قرن نوزدهم و شوروی قرن بیستم در شکست از شورشیان افغانستانی درس نگرفت و به باتلاق مقابله با گروه طالبان فرو افتاد.

🔹 کلارک معتقد است آمریکا پس از مجازات القاعده و طالبان می‌توانست از افغانستان خارج شده و به حمایت از جبهه نیروهای شمالی بپردازد. در این‌صورت طالبان احتمالاً جنوب افغانستان را در اختیار می‌گرفت ولی قطعاً مناطق کمتری را نسبت‌به‌امروز تصرف می‌کرد و القاعده نیز فرصت ظهور دوباره نمی‌یافت. علاوه بر اینکه تلفات و هزینه‌های آمریکا نیز به‌مراتب کاهش می‌یافت.

🔹 در دولت اوباما نیز، جو بایدن با افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان مخالف بود و از ایده حملات هوایی به طالبان و حضور محدود نیروهای ویژه کماندویی آمریکا برای حفاظت از شهرها و رهاسازی مناطق روستایی برای طالبان، حمایت می‌کرد. سیاستی که احتمالاً در صورت پیروزی نیز در پیش بگیرد.

🔸 به نظر می‌رسد دولت احتمالی بایدن بر محدودسازی اهداف آمریکا در افغانستان متمرکز شود. همچنین با تأکید دموکرات‌ها بر ساختار کنونی دولت کابل و مسائل مرتبط با حقوق بشر، مذاکرات صلح نیز با چالش بیشتری مواجه خواهد شد.

منبع

(https://www.mei.edu/publications/america-afghanistan)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه