رویکرد ترامپ نسبت به ایران پس از پیروزی احتمالی

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته تأکید داشته پس از پیروزی در انتخابات در زمانی اندک با ایران به توافق خواهد رسید. در شرایطی که «فشار حداکثری» به اهداف اصلی اعلامی نرسیده، ترامپ چگونه درصدد تحقق این سخن برمی‌آید.

♦️ رویکرد ترامپ نسبت به ایران پس از پیروزی احتمالی

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته تأکید داشته پس از پیروزی در انتخابات در زمانی اندک با ایران به توافق خواهد رسید. در شرایطی که «فشار حداکثری» به اهداف اصلی اعلامی نرسیده، ترامپ چگونه درصدد تحقق این سخن برمی‌آید.

🔸 ترامپ و دیگر دولت‌مردان آمریکا در عین اعمال فشار، مرتباً از امکان توافق سخن گفته‌اند. هدف آنان از این جنگ رسانه‌ای این بوده که خود را از اتهام دیپلماسی‌گریزی مبرا کنند و ایران را در مظان این اتهام قرار دهند. این عملیات روانی به‌ویژه برای اثرگذاری بر افکار عمومی ایران به اجرا درآمد.

🔸 اکنون نه‌تنها هیچ‌یک از خواسته‌های آمریکا از ایران محقق نشده بلکه نگرانی‌های جدیدتری درباره برنامه هسته‌ای به آن افزوده شده و چشم‌اندازی برای تغییر این سیاست در دولت دوم احتمالی ترامپ دیده نمی‌شود. اندیشکده‌ها و نخبگان سیاسی مشاور دولت آمریکا معتقدند فشار تحریم‌ها به فروپاشی اقتصاد ایران خواهد انجامید که به گمان آنها براندازی یا مذاکره از موضع ضعف را در پی خواهد داشت که هر دو برای آمریکا مطلوب است.

🔸 با توجه به اینکه اراده کنونی دولت آمریکا نابودی کامل برجام است، به نظر می‌رسد در دولت بعدی ترامپ نیز فشارها را چنان افزایش خواهند داد با این هدف که منجر به خروج ایران از برجام شود. به‌خصوص که توافق با ایران برای دولت دوم ترامپ کارکرد انتخاباتی نیز ندارد. پس ممکن است ایران ضمن تعلیق پروتکل الحاقی، برنامه هسته‌ای را بیشتر توسعه داده تا موازنه تهدید با کشورهای غربی را به پیش براند.

🔸 در عین حال که می‌بایست نسبت به تشدید تنش‌ها تا آستانه درگیری نظامی هشیار بود، به نظر نمی‌رسد دولت آتی ترامپ که برنامه‌هایی برای کاهش شمار نظامیانش در افغانستان و عراق دارد، درصدد ورود به یک منازعه نظامی دیگر باشد. با توجه به عدم بازگشت آمریکا به برجام، می‌توان تلاش برخی دولت‌ها مانند روسیه برای رسیدن به توافقی دیگر را محتمل دانست.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه