گزارش المانیتور از دشواری مدیریت گروه‌های مسلح حاضر در ادلب

ایگاه خبری تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی درگیری‌ها و منازعات داخلی میان گروه‌های جهادی مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه پرداخته است.

♦️ گزارش المانیتور از دشواری مدیریت گروه‌های مسلح حاضر در ادلب

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 پایگاه خبری تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی درگیری‌ها و منازعات داخلی میان گروه‌های جهادی مورد حمایت ترکیه در شمال سوریه پرداخته است.

🔹 از دیدگاه نویسنده، هیئت تحریرالشام، سیاستی را دنبال کرده که هدف آن حفظ موقعیت مسلط خود در ادلب از طریق اقدامات زیر است: نخست روابط مناسب با ترکیه، دوم تلاش برای جذب جبهه آزادی‌بخش ملی که شامل برخی گروه‌های اسلام‌گراست. سوم ارائه خود به عنوان یک نیروی محلی مخالف نظام سوریه، بدون جاه‌طلبی‌های خارجی و چهارم تلاش برای سرکوب گروه‌های رقیب مرتبط با القاعده.

🔹 نویسنده سپس به ارائه توضیحاتی درباره شکاف در احرارالشام می‌پردازد. براین اساس در هفته‌های اخیر، «جابرعلی پاشا»، رهبر سیاسی احرارالشام از یک‌سو و شاخه نظامی این گروه که با تحریرالشام روابط مناسبی دارد از سوی دیگر، بر سر برکناری پاشا و جایگزینی وی با رهبر پیشین احرارالشام درگیر بوده‌اند. این اختلاف به برخورد نظامی بین طرفین کشیده شد که با وجود مذاکرات ۲۵ اکتبر گذشته بین دوطرف و توقف درگیری‌ها، اختلافات همچنان پابرجاست.

🔹 تحلیل حملات آمریکا به گروه‌های مرتبط با القاعده بخش دیگری از این یادداشت است که نویسنده معتقد است این حملات، هیئت تحریرالشام را هدف قرار نمی‌دهد. ازجمله حمله ۲۲ اکتبر به نیروهای فراری از تحریرالشام و رهبران حراس‌الدین.

🔹 نویسنده همچنین معتقد است حضور طیفی از گروه‌های مسلح در ادلب، اگرچه می‌تواند برای برخی اهداف مفید باشد، اما کنترل آن دشوار خواهد بود. تعدادی از گروه‌های وفادار به ترکیه، اغلب مانند جنایت‌کاران رفتار می‌کنند؛ گروه‌هایی که تمایل به همکاری با ترکیه دارند، درگیر جنگ و ستیز هستند و کسانی که به عنوان تروریست شناخته می‌شوند، رفتارهای عمل‌گرایانه و قابل قبول از خود بروز می‌دهند اما در نهایت تفاوتی با القاعده ندارند و ترکیه حاضر به پذیرش آن‌ها نیست و مدیریت آن‌ها را به آمریکا و تحریرالشام واگذار کرده است.

منبع:

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/10/turkey-syria-russia-idlib-hayat-tahrir-al-sham-bombing.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه