فارن پالیسی: سیاست ترامپ فقط برنامه هسته‌ای ایران را جلوتر برد

نشریه فارن‌پالیسی در یادداشتی ضمن نقد سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اذعان می‌کند پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای طی گام‌های کاهش تعهدات از سوی ایران، به معنای شکست عملی فشارهای آمریکا در وادارسازی ایران به توافقی جدید بوده است.

♦️ فارن پالیسی: سیاست ترامپ فقط برنامه هسته‌ای ایران را جلوتر برد

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه فارن‌پالیسی در یادداشتی ضمن نقد سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه ایران اذعان می‌کند پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای طی گام‌های کاهش تعهدات از سوی ایران، به معنای شکست عملی فشارهای آمریکا در وادارسازی ایران به توافقی جدید بوده است.

🔹 نویسنده با بیان اینکه اقتصاد ایران تحت تحریم‌ها به شدت آسیب دیده، ولی تدبیر ایران در حفظ برجام و جلوگیری از اجماع علیه ایران را دستاورد سیاست خارجی جمهوری اسلامی برمی‌شمارد که به انزوای شدید آمریکا در مجامع جهانی و حتی میان متحدانش انجامیده است.

🔹 طبق این یادداشت، دولت ترامپ در ۲۰۱۸ بیش از ۷۰۰ تحریم علیه ایران اِعمال کرد که عمدتاً صادرات نفت و دیگر منابع انرژی و معدنی کشور را هدف قرار داده بود. این تحریم‌ها تورم و بیکاری را در ایران به‌شدت افزایش داد ولی به تسلیم ایران نینجامید. حتی برعکس به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای منجر شد.

🔹 نویسنده مدعی است ترامپ گمان می‌کرد همان‌گونه که تحریم‌های دولت اوباما، ایران را مجبور به مذاکره کرد، باز هم می‌توان از آن فرمول استفاده کند. اما ترامپ دچار خطای محاسباتی شد. زیرا رهبران ایران با درس‌آموزی از مذاکرات پیشین تصمیم گرفتند اهرم‌های فشار خود را تقویت کنند و بدون ضمانت اجرای توافق، مذاکره نکنند.

🔸 علاوه بر موارد مذکور در این یادداشت، راهبرد «مقاومت» با وجود برخی هزینه‌ها، این مزیت را دارد که با تغییر ذهنیت تصمیم‌سازان در آمریکا، کارکرد سیاست‌های فشار و اجبار را در منظر سیاست‌مداران آمریکایی با تردید روبرو ساخته و ممکن است برای همیشه به این سیاست پایان بخشد.

منبع

(https://foreignpolicy.com/2020/09/21/trumps-policies-have-convinced-iran-to-build-a-more-advanced-nuclear-program-before-negotiating/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه