اما و اگرهای آمریکا درباره فروش جنگنده های اف۳۵ به امارات

گرچه پس از موافقت کنگره آمریکا، تحقق قرارداد فروش جنگنده‌های اف۳۵ به امارات قطعی است اما احتمالا آمریکا از اصل حفظ "برتری" نظامی اسرائیل در خاورمیانه دست نخواهد کشید.

ه نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، طبق قانون نظارت بر صادرات سلاح که در دهه شصت قرن گذشته تصویب شد، در توافق سال ۲۰۰۸  آمریکا و رژیم صهیونیستی بر حفظ “برتری” نظامی رژیم صهیونیستی بر تمامی کشورهای منطقه تاکید شد و این توافق برای تمامی روسای جمهور آمریکا و روسای کنگره از اولویت بالایی برخوردار است.

بر اساس این توافق الزام‌آور برای دولت‌های آمریکا، رئیس جمهور این کشور باید ارزیابی کافی به کنگره ارائه دهد که در آن مشخص شود آیا هر یک از قراردادهای تسلیحاتی در خاورمیانه “برتری” نظامی رژیم صهیونیستی را به خطر می‌اندازد یا نه و اینکه کشور بهره‌مند از این قرارداد مرتکب هیچ گونه نقض حقوق بشر نشده باشد و در کارنامه آن سابقه انتقال سلاح‌های آمریکایی به گروه‌های تروریستی و یا سازمان‌های متخاصم با آمریکا و رژیم صهیونیستی وجود نداشته باشد.

برخی اعضای کنگره از تصویب قرارداد فروش نسل پنجم جنگنده‌ها که جدیدترین و پیشرفته‌ترین آنها در جهان است و احتمال استفاده از آنها در جنگ یمن یا لیبی که از دخالت‌های امارات در جنگ داخلی‌شان و نیز نقض گسترده حقوق بشر از سوی آن در رنج هستند، ابراز نگرانی کردند.

امارات پس از حمله به یک بازداشتگاه پناهجویان و مهاجران غیرقانونی واقع در نزدیکی طرابلس، پایتخت لیبی و دست داشتن در کشتار دانشجویان نظامی در اوایل سال جاری میلادی در یکی از مراکز آموزشی و نیز متهم شدن از سوی برخی نهادهای حقوقی بین‌المللی به شکنجه گسترده دشمنان خود در شکنجه‌گاه‌هایی ویژه در عدن واقع در جنوب یمن، به ارتکاب جرائم جنگی در لیبی متهم است.

تمایل امارات به خرید جنگنده‌های اف۳۵ به سال‌ها قبل بازمی‌گردد، طبق گزارشی که مجله اخبار دفاعی آمریکا چهارم نوامبر ۲۰۱۷ منتشر کرد، واشنگتن درخواست‌های مکرر ابوظبی از سال ۲۰۱۴ برای خرید این نوع پیشرفته جنگنده‌ها را رد کرد.

برخی کارشناسان آمریکایی بر این باورند که آغاز موافقت آمریکا با این قرارداد در قالب مذاکراتی محرمانه به دوره جنگ با گروه تروریستی داعش در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ و نیاز واشنگتن به حمایت ابوظبی برای ایفای نقشی در حمله هوایی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش بازمی‌گردد.

کاخ سفید ۲۹ اکتبر گذشته به کنگره اعلام کرد قصد دارد با فروش ۵۰ فروند جنگنده اف۳۵ به امارات موافقت کند.

آمریکا و امارات امیدوارند در صورت موفق شدن رئیس جمهور آمریکا در راضی کردن کنگره به تصویب این قرارداد مشروط به عدم استفاده از آنها علیه اسرائیل و یا در هر گونه فعالیتی که امنیت و منافع آن را به خطر بیاندازد، تا دسامبر آتی به موافقت اولیه‌ای در مورد این قرارداد دست یابند.

احتمالا تحویل گروه اول این جنگنده‌ها چند سالی زمان ببرد، در مقایسه با قراردادی که اوایل سال جاری میلادی برای ارسال ۳۲ فروند جنگنده به لهستان به امضا رسید، گروه اول این جنگنده‌ها سال ۲۰۲۴ تحویل داده می‌شوند.

هزینه این قرارداد با شرکت لاکهید مارتین، سازنده این جنگنده‌ها به ۱۰.۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

در صورت عقد این قرارداد و تصویب آن پس از موافقت کنگره، امارات پس از رژیم صهیونیستی دومین طرف در خاورمیانه است که به این نوع جنگنده‌های پیشرفته دست خواهد یافت.

رژیم صهیونیستی تنها طرفی در خاورمیانه است که از اواخر سال ۲۰۱۷  جنگنده‌های اف ۳۵ را در اختیار دارد.

این رژیم در حال حاضر تنها ۲۷ فروند از این جنگنده‌ها را در اختیار دارد و به دنبال خریداری ۷۵ فروند دیگر از این جنگنده‌ها در آینده است.

در ابتدا برخی مسؤولان اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این قرارداد اعتراض کردند اما امضای توافق عادی‌سازی میان این رژیم و امارات اواسط سپتامبر گذشته در واشنگتن از این اعتراض‌ها کاست.

امارات سومین کشور عربی پس از اردن و مصر است که روابط خود را با رژیم صهیونیستی به حالت عادی درآورد، در ادامه بحرین نیز به آنها ملحق شد.

برخی مسؤولان اسرائیلی هنوز هم با تصویب این قرارداد مخالف هستند اما نتانیاهو و بنی گانتس، وزیر جنگ او در بیانیه مشترکی در تاریخ ۲۹ اکتبر گذشته اعلام کردند، تا زمانی که آمریکا برای توسعه توانمندی‌های نظامی ما تلاش کرده و از “برتری” نظامی ویژه اسرائیل حفاظت کند، اسرائیل هرگز با فروش این جنگنده‌ها به امارات مخالف نخواهد بود.

برخی تحلیلگران احتمال می‌دهند آمریکا بسیاری از امتیازهای ویژه این جنگنده را برای حفظ برتری نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بر همتایانش در منطقه حذف کند.

رژیم صهیونیستی از بابت امارات نگرانی امنیتی ندارد بلکه نگرانی‌اش از بابت رقابت تسلیحاتی در منطقه است که برتری نیروی هوایی‌اش را نابود کند، همچنین این رژیم نگرانی‌هایی در رابطه با تغییرات ژئوپلتیک احتمالی در موضعگیری‌های کشورهای منطقه دارد و اینکه طول عمر جنگنده‌های اف۳۵ حدود ۴۹ سال است.

از جمله عواملی که احتمالا کنگره را به تصویب این قرارداد سوق دهد، تمایل به تقویت توانمندی‌های نیروی هوایی امارات و چه بسا در آینده عربستان برای مقابله با ایران، دشمن مشترک آمریکا، امارات، عربستان و رژیم صهیونیستی است.

دولت آمریکا با توجه به احتمال خارج کردن تعداد بیشتری از نیروهای خود از منطقه خاورمیانه، جهت تقویت حضور نظامی خود در این منطقه، اهتمام ویژه‌ای به مقابله با خطرات موجود در اقیانوس هند و دریای چین می‌ورزد.  

علاوه بر این آمریکا از احتمال شکست ائتلاف با امارات به نفع روسیه نگران است، چرا که امارات در حمایت از دولت سوریه، همپیمان روسیه و نیز شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر در لیبی نقش ایفا کرد.

چنین قراردادی می‌تواند چین و روسیه را به تقویت توانمندی‌های دفاعی ایران برای مقابله با برتری نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تشویق کند؛ مساله‌ای که فرماندهان نظامی آمریکا و اسرائیل از آن نگران هستند.

امارات ژوئن ۲۰۱۸ اولین توافقنامه مشارکت استراتژیک با روسیه را به امضا رساند که پس از سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به امارات در اکتبر ۲۰۱۹ و امضای قراردادهایی تجاری به ارزش بیش از ۱.۳ میلیارد دلار، به شکل گسترده‌ای تقویت شد.

آمریکا سعی دارد با تصویب این قرارداد، امارات را به لغو مشارکت با روسیه سوق دهد چرا که از بابت انتقال تکنولوژی‌های پیشرفته روسیه به این کشور به ویژه پیشرفت‌های مربوط به توسعه سامانه‌های پدافند موشکی اس۴۰۰ در مقابله با جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ آمریکا نگران است.

امارات نیز به ایفای نقشی برتر از توانمندی‌های انسانی و نظامی واقعی خود در منطقه و جهان چشم دوخته است چرا که این کشور به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در بیشتر درگیری های داخلی -عربی، خاورمیانه و قاره آفریقا از جمله لیبی، یمن، افغانستان، کشورهای ساحل آفریقا و دیگر کشورها دخالت دارد.

بر اساس بیانیه‌های سازمان ملل امارات به صورت غیرقانونی و با هماهنگی روسیه سلاح‌هایی را برای شبه‌نظامیان حفتر در لیبی ارسال می‌کند و روسیه نیز برای امارات گروه واگنر متشکل از جمعی از نیروهای بازنشسته امنیتی را برای حمایت از حملات هوایی پهپادهای اماراتی فراهم کرد.

به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود که از این قرارداد امارات برای فشار آوردن بر کنگره از طریق گروه‌های کوچک تر جهت جلب حمایت‌های بیشتر از شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی عربی و یا ازسرگیری اجرای قطعنامه‌هایی در رابطه با الحاق اراضی فلسطینی استفاده کند.

امارات شریک اصلی رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای همپیمان آن در تلاش برای مقابله با ایران و تضعیف نفوذ آن در منطقه محسوب می‌شود.

آمریکایی‌ها بر این باورند که دست یافتن امارات به جنگنده‌های اف۳۵ عاملی بازدارنده در برای هرگونه اقدام و یا تهدیدی نظامی از سوی ایران علیه منافع آمریکا و طرف‌های همپیمان و شریک آن در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه خواهد بود.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه