پیروزی «جو بایدن» و بیم و امیدها در عراق

با پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تقریباً بیشتر مقامات و مسئولان عراقی، بی‌توجه به نتیجه اعتراضات «دونالد ترامپ»، به استقبال پیروزی وی رفتند.

♦️ پیروزی «جو بایدن» و بیم و امیدها در عراق

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 با پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تقریباً بیشتر مقامات و مسئولان عراقی، بی‌توجه به نتیجه اعتراضات «دونالد ترامپ»، به استقبال پیروزی وی رفتند.

🔹 مسعود و مسرور بارزانی، تقریباً نخستین مقاماتی در قلمرو جغرافیایی عراق بودند که پیروزی بایدن را تبریک گفتند. برهم صالح، رئیس‌جمهور کرد عراق نیز در پیامی توییتری، بایدن را «دوست و شریکی قابل اعتماد» خواند. در مجموع به نظر می‌رسد کردها با این تصور که بایدن قائل به لزوم اجرای فدرالیسم کامل در عراق است، از شکست ترامپ، چندان ناراضی نیستند.

🔸 همین پیش‌زمینه درباره سیاست‌های گذشته بایدن در قبال عراق، باعث شده تا رهبران اهل سنت این کشور نیز به استقبال پیروزی وی بروند. چه‌اینکه مشعان الجبوری، اهل سنت عراق را «فرزندان مناطق تخریب‌شده» خواند و گفت: «ما خواهان اجرای نقشه بایدن در عراق هستیم». اثیل النجیفی، از سران الجبهه العراقیه نیز با بیان اینکه بایدن ۲۴ بار به عراق سفر کرده، وی را دارای روابط مناسب با رهبران عراقی دانست.

🔸 در میان شیعیان اما مهم‌ترین و جدی‌ترین واکنش به پیروزی بایدن را نوری المالکی اتخاذ کرد. وی نخستین رهبر جریانات شیعه عراقی بود که با تبریک به بایدن، برای وی آرزوی موفقیت کرد. المالکی که جولای سال جاری گفته بود: «بایدن در نامه‌ای به دلیل طرح ایده تجزیه عراق از من عذرخواهی کرد»، به نظر می‌رسد دوران ریاست‌جمهوری بایدن را فرصتی برای احیای نقش تضعیف‌شده خود در ساحت سیاسی عراق می‌داند.

🔸 مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق اما با تأخیر نسبت به رئیس‌جمهور و مقامات اقلیم و یک روز پس از المالکی در پیامی توییتری، انتخاب بایدن را تبریک گفت. الکاظمی که خود را برای انتخابات پیش از موعد پارلمانی آماده می‌کند، احتمالاً شکست ترامپ را مانعی در مسیر موفقیت خود می‌داند.

✅ در مجموع فارغ از اینکه بعید به نظر می‌رسد در دوره ریاست‌جمهوری بایدن، راهبردهای اساسی ایالات متحده در غرب آسیا دچار تغییر رادیکالی شود، اما سیاست داخلی عراق از تغییر تاکتیک‌ها در کاخ سفید نیز اثرات حائز اهمیتی می‌پذیرد. آیا بایدن به ایده عراق سه اقلیمی می‌اندیشد؟ آیا رئیس‌جمهور جدید تلاش می‌کند دوستان جدیدی در عراق بیابد یا به همراهان دیروز تکیه خواهد کرد؟ و…؟

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه