پیروزی «جو بایدن» و بیم و امیدها در سوریه

در روزهای اخیر و پس از قطعی شدن تقریبی انتخاب «جو بایدن» به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره آینده سیاست‌های کاخ سفید در قبال سوریه آغاز شده است. پرسش اساسی در این میان این است که انتخاب بایدن چه تأثیری بر تحولات سوریه خواهد داشت؟

♦️ پیروزی «جو بایدن» و بیم و امیدها در سوریه

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 در روزهای اخیر و پس از قطعی شدن تقریبی انتخاب «جو بایدن» به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره آینده سیاست‌های کاخ سفید در قبال سوریه آغاز شده است. پرسش اساسی در این میان این است که انتخاب بایدن چه تأثیری بر تحولات سوریه خواهد داشت؟

🔹 با توجه به مطلوبیت‌های متفاوت بازیگران منازعه سوریه، بعید به نظر می‌رسد که با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تغییر و تحول شگرفی در پرونده سوریه ایجاد شود. موضوعی که «جیمز جفری»، نماینده ویژه آمریکا در امور سوریه اخیراً به آن اشاره کرده است. با این حال، احتمال برخی تغییرات در نوع بازیگری آمریکا در سوریه وجود دارد.

🔸 یکی از تحولات احتمالی، تقویت حمایت واشنگتن از کردهای سوریه است. حمایت دولت اوباما از کردها برای مبارزه با داعش ازجمله نقاط مثبت کارنامه دولتی محسوب می‌شد که بایدن معاون اول آن بود. ترامپ اما بارها در گفتار و البته در عملکرد خود پس از عملیات چشمه صلح ترکیه، نشان داد چندان تمایلی به حمایت جدی از کردها ندارد. از چنین منظری، کردهای سوریه احتمالاً می‌توانند به بایدن بیش از ترامپ تکیه کنند.

🔸 مسئله دیگری که می‌تواند بر تحولات سوریه اثرگذار باشد، روابط نه‌چندان دوستانه بایدن با اردوغان است. اخبار پراکنده درباره موضع‌گیری‌ مدتی پیش بایدن علیه رئیس‌جمهور ترکیه و همچنین واکنش خنثی و البته دیرهنگام ترکیه به پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری، نشان می‌دهد واشنگتن احتمالاً آزادی عمل آنکارا در قبال کردها را محدود کند. در این چارچوب برخی حتی معتقدند احتمال حملات پراکنده ترکیه به مناطق کردنشین شمال شرق سوریه تا پیش از انتقال قدرت در کاخ سفید وجود دارد.

🔸 پروژه دیگری که احتمالاً با سرعت بیشتری نسبت به گذشته پیش رود، گفت‌وگوهای احزاب کرد سوریه است. مذاکرات شورای ملی کردهای سوریه(KNC) و حزب اتحاد دموکراتیک کردستان(PYD) که مدتی پیش با میانجی‌گری آمریکا آغاز شد، با استقرار بایدن در کاخ سفید و به دلیل روابط مناسب وی با رهبران کرد سوری و همچنین مقامات اقلیم کردستان عراق، احتمالاً تسریع خواهد شد.

🔸 روابط کلان مسکو و واشنگتن نیز می‌تواند تأثیرات مهمی بر تحولات سوریه برجا گذارد. در این چارچوب و با توجه به نارضایتی احتمالی پوتین از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به نظر می‌رسد شکاف در روابط روسیه و آمریکا در پرونده سوریه تشدید خواهد شد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه