شکست سیاست خارجی آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

رویکرد مداخله‌جویانه آمریکا در روابط بین‌الملل پس از جنگ جهانی دوم و به‌ویژه در فرآیند جنگ سرد با شوروی تشدید شد.

♦️ شکست سیاست خارجی آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

📝#تحلیل_کوتاه

🔷 رویکرد مداخله‌جویانه آمریکا در روابط بین‌الملل پس از جنگ جهانی دوم و به‌ویژه در فرآیند جنگ سرد با شوروی تشدید شد. دولت‌های مختلف آمریکا هر یک با تاکتیک‌های خاص خود این راهبرد را پیگیری می‌کردند و بنا بر گرایش‌های متفاوت از روش‌های سخت، نیمه‌سخت و یا نرم برای مهار بلوک شرق بهره می‌بردند که نهایتاً منجر به فروپاشی شوروی شد.

🔶 بوش پدر با ورود گسترده به جنگ خلیج فارس و کلینتون با ورود نسبتاً محدودتر به جنگ بالکان این مداخله‌جویی را ادامه دادند، ولی بوش پسر با ورود به مرحله به اصطلاح «نبرد با تروریسم» پس از ۱۱ سپتامبر، آمریکا را در باتلاقی گرفتار نمود که دیگر نتوانست هیچ پروژه بلندمدتی را در سیاست خارجی، به نتیجه مطلوب برساند:

۱️⃣ پروژه دولت‌سازی در افغانستان و عراق نه‌تنها به موفقیت نرسید بلکه آمریکا برتری طالبان در افغانستان را پذیرفته و در عراق تهدید به تعطیلی سفارتش کرده است.

۲️⃣ پروژه براندازی در سوریه شکست خورد و در لیبی نیز گرچه موفق بود ولی پای رقبای جهانی و منطقه‌ای مانند روسیه و ترکیه را به آن کشور گشود.

۳️⃣ برنامه‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران نه‌تنها مهار نشده بلکه بیش‌ازپیش به جلو حرکت کرده و حذف آن بسیار دشوارتر از قبل شده است.

۴️⃣ بحران هسته‌ای کره شمالی تشدید شده و توافق‌نامه‌های خلع سلاح با روسیه نیز متوقف شده و نبرد تجاری با چین نیز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

🔶 برخلاف تبلیغاتی که به سیاست خارجی آمریکا ظاهری معقول می‌دهند، این سیاست خارجی پس از ۱۱ سپتامبر به دلیل ماهیت ایدئولوژیک و فقدان تناسب با توان‌مندی‌های اقتصادی، اجتماعی و نهادی در بلندمدت، نتوانسته به اهدافش دست یابد. خروج آمریکا از عراق در دولت اوباما و تصمیم به خروج از افغانستان در دولت ترامپ نشان می‌دهد نخبگان دو حزب نیز به شکست این رویکرد واقف هستند.

🔶 ولی اذعان به آن، ضربه‌ای حیثیتی به هژمونی آمریکا قلمداد می‌شود. به همین دلیل سعی می‌کنند در پوشش توافق‌های دیپلماتیک، به‌تدریج از این باتلاق‌ها خارج شوند و هزینه رسانه‌ای کمتری بپردازند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه