شکست ترامپ و آینده نتانیاهو

با شکست ترامپ در انتخابات این سوال مطرح می‌شود که آینده رویکرد آمریکا به رژیم صهیونیستی و نیز سرنوشت نتانیاهو که اکنون بزرگترین حامی خود را از دست داده است چگونه خواهد شد؟

♦️ شکست ترامپ و آینده نتانیاهو

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 با شکست ترامپ در انتخابات این سوال مطرح می‌شود که آینده رویکرد آمریکا به رژیم صهیونیستی و نیز سرنوشت نتانیاهو که اکنون بزرگترین حامی خود را از دست داده است چگونه خواهد شد؟

🔸 علیرغم حمایت تاریخی آمریکا از رژیم صهیونیستی، چهار سال حضور دونالد ترامپ در رأس هرم قدرت ایالات متحده برای رژیم صهیونیستی و شخص نتانیاهو شبیه رویایی بود که تکرار آن بعید است. با این وجود نباید انتظار داشت که بایدن همه اقدامات ترامپ در حمایت از این رژیم را لغو کند.

🔸 بایدن برای روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی اهمیت راهبردی قائل است. حفظ برتری کیفی نظامی این رژیم و تداوم حمایت دفاعی از اولویت‌های بایدن در خصوص این رژیم خواهد بود. سفارت آمریکا در قدس باقی می‌ماند و شناسایی جولان نیز لغو نمی‌شود. حتی رویکرد انتقادی بایدن به عربستان ممکن است باعث تسریع این کشور در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به منظور کاهش فشارها شود.

🔸 شناسایی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت، شناسایی بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از سرزمین این رژیم، طرح معامله قرن، عادی‌سازی روابط با امارات، بحرین و سودان هدیه‌های بزرگی بود که ترامپ به رژیم صهیونیستی عطا کرد؛ بخشی از این اقدامات درست در زمان‌هایی صورت گرفت که نتانیاهو برای بقای در قدرت به شدت به آن‌ها نیاز داشت.

🔸 برخلاف رویکرد یکجانبه ترامپ، دولت بایدن تلاش خواهد کرد رضایت فلسطینی‌ها را نیز تا حدودی کسب کند و آمریکا را به عنوان یک میانجی قابل اتکا مطرح کند. در این راستا مخالفت با الحاق کرانه باختری و توسعه شهرکها، از سرگیری کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به فلسطینی‌ها (از جمله کمک‌ها به آنروا) و بازگشایی دفتر نمایندگی ساف در واشنگتن و کنسولگری آمریکا در قدس شرقی قابل پیش‌بینی است.

✅ به این ترتیب نتانیاهو که با پرونده‌های فساد، جایگاهش در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی ضعیف شده بود و با سوء مدیریت در بحران کرونا و خلف وعده‌هایش در قبال توافق ائتلاف با حزب آبی و سفید بسیار ضعیف تر شده است، شکست ترامپ نیز جایگاه او را بسیار متزلزل‌تر می‌کند به گونه‌ای که می‌توان انتظار داشت زودتر از موعد از قدرت کنار رود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه